روحانی: پیک بیماری کرونا تمام شد، واکسن را بخش خصوصی به مردم بفروشد

روحانی مدعی شد «به کواکس فشار آورده‌اند تا به ایران واکسن ندهد»

حسن روحانی از واگذاری واکسیناسیون کرونا به بخش خصوصی خبر داد- president.ir

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ گفت که به دلیل اجرای محدود واکسیناسیون کرونا در ایران، پیک کرونا تمام شده است. او گفت:« با گسترش واکسن، پیک این بیماری تمام شده است. مقابله با این بیماری از روز اول تا الان آسان تر شده است و این مقابله به خوبی در کشور انجام گرفته است. امید من این است که تا پایان این دولت، این بیماری در داخل کشور به‌طور کامل مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند و ما از این بیماری و معضل به این صورتی که الان با آن مواجه هستیم عبور می‌کنیم.»

ساعتی پس از این اظهارات حسن روحانی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از افزایش شمار ابتلا به کرونا در روزهای گذشته به دلیل سفرهای نوروزی اظهار نگرانی کرد و گفت:«هفته‌های قبل پیش‌بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی به‌طور قطع، میزان بیماری کرونا افزایش می‌یابد و اکنون در اکثر استان‌ها شاهد روند صعودی بیماری هستیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلو آن را نگیریم، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

اظهارات متناقض مقام‌های سیاسی و بهداشتی ایران در مورد کرونا به حوزه واکسیناسیون هم تسری یافته است. در حالی که وزارت بهداشت واردات واکسن کرونا را بدون مشکل و طبق برنامه اعلام کرده است، حسن روحانی در سخنان امروزش گفت که به سازوکار سازمان بهداشت جهانی (کواکس) فشار وارد کرده‌اند که واکسن کرونا را به جای اسفند در فروردین به ایران تحویل دهد. او گفت:«یک سازمان بین المللی از ما پول گرفته، می‌گویند به آن فشار می‌آورند به جای اینکه در اسفندماه واکسن بدهد می‌خواهد در فروردین بدهد بنابراین بعضی از چیزها در اختیار ما نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت، کواکس قرار بود در ابتدای اسفند حدود چهار میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران تحویل دهد که هنوز این وعده محقق نشده است.

همچنین در حالی که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز گذشته اعلام کرد که واکسن کرونا تحت نظارت وزارت بهداشت وارد می‌شود و تزریق آن رایگان است، حسن روحانی امروز گفت که تصمیم گرفته تا به بخش خصوصی اجازه دهد واکسن وارد کند و آن را با قیمت ارز نیمایی به مردم بفروشد.

روحانی گفت:«امروز هم مصوب کردیم که بخش خصوصی اگر خواست واکسن بیاورد با قیمت ارز نیمایی در چهارچوب و با نظارت وزارت بهداشت و درمان که هم نوع واکسن و هم خصوصیات را مشخص می‌کند، به مردم عرضه کند که امیدوارم این کار انجام گیرد.»

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۷۹۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد ایران شده است. در روزهای گذشته، گزارش‌های مختلفی درباره رانت گسترده در زمینه اولویت‌بندی تزریق این واکسن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.