الکسی ناوالنی: از طریق محرومیت از خواب شکنجه می‌شوم

شناخته‌شده‌ترین منتقد پوتین به دو سال و نیم زندان در یک شهرک تادیبی محکوم شده است

الکسی ناوالنی، در یک شهرک تادیبی زندانی است که بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد - Vasily MAXIMOV / AFP

یکی از وکلای الکسی ناوالنی، روز پنجشنبه گفت این مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از شکنجه خود در زندان خبر داده است. آقای ناوالنی ۴۴ ساله به وکیل خود گفته که نگهبان‌ها به او اجازه خوابیدن در زندان نمی‌دهند و او تحت «شکنجه» قرار دارد.

ناوالنی به وکلای خود گفت که شبی هشت بار توسط نگهبان‌ها از خواب بلند می‌شود. ظاهرا آن‌ها می‌خواهند از حضور او در سلولش کسب اطمینان کنند، چون احتمال می‌دهند که او قصد فرار داشته باشد.

ناوالنی در شکایتی رسمی که توسط وکلایش منتشر شده گفت: «من از طریق محرومیت از خواب شکنجه می‌شوم.»

یولیا ناوالنیا، همسر این چهره اپوزیسیون، روز پنجشنبه در رسانه‌های اجتماعی گفت رفتاری که با شوهرش می‌کنند «انتقام‌گیری شخصی» از او به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی او است. خانم ناوالنیا خواهان آزادی همسرش برای رسیدگی پزشکی شد.

اولگا میخایلووا، وکیل آقای ناوالنی، پس از بازدید از او در زندان در گفتگو با شبکه «تی وی راین» روسیه گفت که موکلش از مشکلات سلامتی رنج می‌برد و «هفته‌ها» است درد کمر داشته. این وکیل افزود که مقامات زندان به آقای ناوالنی اجازه دسترسی به پزشک خارج از زندان را نداده‌اند. تیم حقوقی او مدت‌ها است خواهان رساندن داروهای لازم به ناوالنی است. به این چهره اپوزیسیون پماد و قرص‌هایی داده شده، اما اجازه تحویل داروهایی را که تیم حقوقی تهیه کرده، نداده‌اند.

آقای ناوالنی در یک شهرک تادیبی زندانی است که بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد و بیش‌ از زندان‌های معمولی شبیه به گولاگ‌های بدنام روسیه است.

خانم میخایلوا گفت موکلش از «درد شدید در کمر و پای راست» رنج می‌برد. از او اسکن «ام آر آی» گرفته‌اند اما حاضر به نشان دادن جوابش نشده‌اند. او افزود:‌ «یکی از پاهای او عملا کار نمی‌کند… همه نگران حیات و سلامتی‌اش هستند.»

آقای ناوالنی روز جمعه خود در اینستاگرام ابراز نگرانی کرد که شاید پایش را از دست بدهد.اعضای تیم ناوالنی از طریق ارتباط با او صفحات او در رسانه‌های اجتماعی را به روز می‌کنند. هم او و هم همسرش، یولیا، در اینستاگرام و توییتر صفحه دارند.

ناوالنی قبلا گفته بود: «وقتی روی پای راستم تکیه می‌کنم، می‌افتم. از تخت بیرون آمدن دشوار و بسیار دردناک شده. به مقامات زندان هم که شکایت می‌کنم هیچ کاری نمی‌کنند.»

این در حالی است که اداره فدرال زندان‌های روسیه می‌گوید بررسی پزشک‌ها نشان داده که ناوالنی از سلامتی لازم برخوردار است.

آقای ناوالنی را می‌توان شاخص‌ترین چهره مخالف پوتین در روسیه دانست. او در ماه ژانویه در حالی از آلمان به روسیه بازگشت که می‌دانست خطر زندانی شدنش وجود دارد. آقای ناوالنی پس از مسموم شدن با گاز اعصاب، که نشان از حمله‌ای عامدانه می‌داد، مدتی برای درمان به آلمان رفته بود. او اما گفت که به عنوان یک سیاستمدار روس دوری از کشورش را جایز نمی‌داند و برای همین بازگشت.

آقای ناوالنی در حین سفری به منطقه سیبری روسیه در ماه اوت و با ماده نوویچکوک که در اختیار نیروهای نظامی است و راحت پیدا نمی‌شود، مسموم شد. ناوالنی می‌گوید پوتین قصد کشتن او را داشته و برخی گزارش‌های مفصل، مثل گزارش شبکه «سی ان ان» نیز دست داشتن مقامات روسیه را تایید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه فوریه ناوالنی را به اتهام اختلاس به دو سال و نیم زندان در یک شهرک تادیبی محکوم کردند. علت محکومیت او نقض شرایط آزادی موقت در پی محکومیتی در سال ۲۰۱۴ به اتهام فساد اقتصادی است گرچه حکم آن پرونده توسط دادگاه حقوق بشر اروپا رد شده بود، اما روسیه رای آن دادگاه مستقر در استراسبورگ را نپذیرفته بود. طرفداران آقای ناوالنی می‌گویند این تلاشی برای سرکوب اپوزیسیون است.

شهرکی که آقای ناوالنی در آن حضور دارد، موسوم به «شهرک تادیبی شماره دو» است و به سخت‌گیری‌های خاص خود معروف است. مثلا زندانیان در آن مجبورند ساعت‌ها سر پا بایستند. در گزارش روز جمعه روزنامه «واشنگتن پست» درباره این شهرک می‌خوانیم: «زندانیان سابق از فضایی می‌گویند که برای شکستن زندانیان از طریق فشار دائمی روانی ساخته شده.» آقای ناوالنی این شهرک را به طعنه «اردوگاه دسته‌جمعی دوستانه خودمان» خوانده است.

ناوالنی پس از هفته‌ها‌ حضور در بازداشتگاه‌های مختلف بالاخره در روز ۱۵ مارس به «شهرک تادیبی شماره دو» فرستاده شد.

گروه‌های حقوق بشری در روسیه و سایر کشورها و همچنین دولت‌های غربی خواهان آزادی ناوالنی شده‌اند.

آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به‌خاطر حکم زندان به ناوالنی تحریم کرده‌اند. این دو نیز روسیه را مسئول مسموم کردن آقای ناوالنی می‌دانند، گرچه مسکو منکر این اتهام است.

ناوالنی در اینستاگرام خود از گفتگویش با میخائیل خودورکووسکی، اولیگارشی که پس از مخالفت با پوتین مجبور به تبعید شد خبر داد. او گفت خودورکووسکی «که ده سال را در زندان گذرانده، به من گفته مسئله این است که باید مریض نشوی. چون اگر خیلی جدی مریض شوی، می‌میری. حالا خودم هم دارم به این نتیجه می‌رسم.»

دولت‌های استبدادی، از روسیه پوتین تا حکومت ایران، از عدم ارائه خدمات پزشکی به عنوان سلاحی برای مقابله با زندانیان سیاسی استفاده می‌کنند.

طرفداران ناوالنی در حال حاضر در تدارک برگزاری اعتراضات جدید هستند. آن‌ها گفته‌اند که پس از جمع‌آوری نیم میلیون امضا تظاهرات‌های جدیدی برگزار می‌کنند. کمتر از یک هفته از آغاز جمع‌آوری امضا گذشته و با مشارکت شهروندان روسیه  در ده‌ها شهر این کشور تا شب جمعه فی‌الحال به نزدیک ۳۰۰ هزار امضا رسیده‌ایم.