هشدار اطلاعاتی به بایدن: توافق نشود، طالبان تا دو سه سال آینده افغانستان را می‌گیرند

آمریکا تاکنون درباره ماندن یا رفتن نیروهایش از افغانستان تصمیم نهایی را نگرفته است

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به احتمال تسلط طالبان بر بخش زیادی از افغانستان هشدار داده‌اند-OLIVIER DOULIERY / AFP

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به دولت بایدن گفته‌اند در صورتی که پیش از خروج نیروهای آمریکایی توافق صلح در افغانستان حاصل نشود، گروه طالبان می‌تواند ظرف دو یا سه سال آینده بر بخش اعظم افغانستان تسلط پیدا کند.

این نهادها در گزارشی تازه هشدار داده‌اند که پیش از اجرای روند خروج کامل نیروهای آمریکایی توافقنامه تقسیم قدرت در افغانستان نهایی شود.

نیویورک تایمز از قول مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که در صورت تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، زمینه احیاء مجدد شبکه القاعده را نیز فراهم خواهد کرد.   

جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا تاکنون تصمیم نهایی‌ خود را درباره حفظ یا خروج ۳۵۰۰ نیروی آمریکایی، تا مهلت تعیین شده در اول ماه مه، اعلام نکرده است.

براساس توافقنامه صلح آمریکا با طالبان که در فوریه ۲۰۲۰ امضاء شد، تمام نیروهای خارجی باید تا کمتر از دو ماه دیگر از افغانستان خارج شوند.  

رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا گفته است که عملی کردن روند خروج تا اول ماه مه دشوار است، اما اعلام کرده که تمام نیروهای آمریکایی به زودی از افغانستان خارج خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پنجشنبه در نخستین نشست خبری‌اش در کاخ سفید گفت تصور نمی‌کند که نیروهای آمریکایی تا سال آینده در افغانستان حضور داشته باشند.

اما گروه طالبان هشدار داده است که در صورت تعویق روند خروج سربازان خارجی، آنها بار دیگر حملات خود علیه نیروهای آمریکایی را از سر خواهند گرفت.

برخی از مقام‌های آمریکایی که طرفدار تمدید مدت زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان هستند، از این گزارش نهادهای اطلاعاتی برای دفاع دیدگاه خود استفاده می‌کنند تا بر اهمیت نگهداشت نیروها پس از اول ماه مه امسال تاکید کنند.

کاخ سفید تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

این گزارش سال گذشته تهیه شده است.

آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی بین طالبان و دولت افغانستان، زمینه برگزاری نشست صلح را در استانبول آماده کرده است که در آن، رهبران طراز اول دو طرف شرکت خواهند کرد. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور نیز اشاره کرده است که در نشست استانبول با طرح خود مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام تا ظرف شش ماه آینده شرکت خواهد کرد. آمریکا به دنبال ایجاد دولت انتقالی صلح است تا با جذب طالبان به روند اصلی سیاسی نقشه راه آینده کشور را ترسیم کند. گروه طالبان گفته است که در حال بررسی طرح آمریکا است اما آنها طرح اشرف غنی، مبنی بر انتخابات زودهنگام را رد کرده اند.

بیشتر از جهان