مقام آمریکایی: برای احیای برجام، مهم نیست کدام طرف قدم اول را برمی‌دارد

«ایالات متحده در زمینه بازگشت به برجام رویکردی عمل‌گرایانه خواهد داشت»

مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۱۰۵ به توافق هسته‌ای انجامید - JOE KLAMAR / AFP

یک مقام آمریکایی شامگاه جمعه به وقت واشنگتن، با توصیه دولت این کشور به انعطاف بیشتر در باره احیای برجام گفت که مهم نیست کدام طرف گام اول را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای بر ‌دارد.

این مقام که به شرط فاش نشدن نامش با رویترز صحبت می‌کرد، گفت: «موضوع این نیست که چه کسی قدم اول را برمی‌دارد.»

او گفت: «مثلا ما هشت قدم برداریم و آن‌ها [ایران] ده قدم؟ یا آن‌ها هشت قدم بردارند و ما ده قدم؟ مسئله این نیست. مسئله این است که آیا بر سر قدم‌هایی که به صورت دو جانبه می‌خواهیم برداریم توافق داریم یا نه.»

به گزارش رویترز، این مقام آمریکایی گفت این دیدگاه خطاست که ایالات متحده اصرار کند که ایران کاملا به تعهدات برجامی خود برگردد، پیش از آن که واشنگتن قدمی برای بازگشت به تعهدات خود بردارد.

او همچنین گفت که موضع آمریکا این نیست که تهران باید قدم اول را بردارد. «موضع ما اصلا این نیست که ایران باید به طور کامل تعهداتش را از سر بگیرد. [مثلا بگوییم که]  اگر ما فلان کار را انجام بدهیم، آن‌ها بَهمان کار را خواهند کرد. تقدم و تاخر این کارها مهم نیست. من نمی‌دانم چه کسی قدم اول را بر خواهد داشت. می‌تواند همزمان باشد.»

این مقام آمریکایی گفت که کشورش در زمینه بازگشت به برجام «رویکردی عمل‌گرایانه» خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه گروهی از سناتورهای آمریکایی که بیشتر آن‌ها مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران هستند، با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده از حزب دموکرات، خواستند برای یک توافق بین‌المللی جامع که مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای تهران را در بر بگیرد تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه از نمایندگان سنا در این نامه که تاریخ آن امروز پنجشنبه است، تاکید کرده‌اند «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شاید اختلافات تاکتیکی داشته باشند، اما در پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایرانی و رسیدگی به طیف وسیعی از رفتارهای ایران متحد هستند.»

این نامه در حالی به کاخ سفید ارسال شده است که دولت بایدن در پی راه‌هایی برای ترمیم توافق وین یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است؛ توافقی که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، سه سال پیش با هدف دستیابی به توافقی بهتر، از آن خارج شد.

این نامه از سوی باب مندز و لیندزی گراهام، دو سناتور ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه، ارائه شده و ۴۱ سناتور دیگر از هر دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده پای آن را امضا کرده‌اند.

این سناتورها خاطر نشان کرده‌اند که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای تهدید بزرگی را متوجه منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدان و شرکای آن می‌کند.