فلسطین از شروع دوباره کمک مالی آمریکا استقبال کرد

نخست‌وزیر فلسطین حرکت آمریکا را «قدمی مهم در جهت صحیح» خواند

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین- ABBAS MOMANI / AFP

فلسطین روز جمعه از تصمیم واشنگتن برای از سر گرفتن کمک مالی به کرانه غربی و نوار غزه استقبال کرد.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر، حرکت آمریکا را «قدمی مهم در جهت صحیح» و در راستای تجدید روابط بین آمریکا و فلسطین دانست.

آقای اشتیه گفت قطع کمک مالی آمریکا به فلسطین که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ صورت گرفت «به علت مواضع او بر سر مساله فلسطین» و «مغایر با تصمیمات مشروعیت بین‌المللی» بود.

آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد کمک بشردوستانه به شهروندان نیازمند در کرانه غربی و نوار غزه را از سر می‌گیرد. این اولین کمک این‌چنینی از سوی آمریکا پس از قطع این یاری‌رسانی‌ها در زمان دولت ترامپ است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر واشنگتن در سازمان ملل، روز پنجشنبه گفت که آمریکا نگران تاثیر دنیاگیری ویروس کرونا بر نیازهای اقتصادی و بشردوستانه مردم فلسطین است.

خانم توماس گرینفیلد تاکید کرد که رئیس‌جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، دستور به از سرگیری برنامه‌هایی داده که هدف‌شان توسعه اقتصادی و کمک بشردوستانه به مردم فلسطین است. او گفت آمریکا ۱۵ میلیون دلار به جوامع آسیب‌پذیر در کرانه غربی و نوار غزه کمک‌رسانی می‌کند.

آمریکا ده‌ها سال است که به مردم فلسطینی کمک مالی کرده است اما دولت ترامپ به تدریج و به انواع مختلف این کمک‌ها را قطع کرد. از جمله اقدامات دولت ترامپ قطع تامین بودجه «اونروا»، نهادی از سازمان ملل که حامی پناهجویان فلسطین است، و قطع کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تور ونسلند، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در موضوع روند صلح خاورمیانه، گفت ویروس کرونا همچنان تاثیری ویرانگر بر فلسطینی‌ها دارد. او روز پنجشنبه ضمن هشدار در این مورد، خواهان افزایش واکسیناسیون و کمک بیشتر در این زمینه شد.

آقای ونسلند در مورد افزایش موارد ویروس کرونا در کرانه غربی در هفته‌های اخیر هشدار داد. در نوار غزه تعداد موارد ابتلا کمتر است اما آن نیز اخیرا افزایش یافته است.

اسرائیل توسط برخی بخاطر عدم واکسیناسیون فلسطینی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدین اسرائیل می‌گویند طبق کنوانسیون ژنو این وظیفه اسرائیل است اما مقامات اسرائیلی‌ می‌گویند طبق پیمان اسلو این وظیفه تشکیلات خودگردان است. آقای ونسلند اما گفت که اسرائیل در هفته‌های اخیر به برخی مردم فلسطینی از جمله مردم ساکن در بیت‌المقدس شرقی (که اسرائیل آن‌را بخشی از خاک خود می‌داند) واکسن تزریق کرده است. اسرائیل ۵۰۰۰ هزار واکسن به تشکیلات خودگردان اهدا کرده است و واکسیناسیون حدود صد هزار شهروند فلسطینی که جواز ورود به اسرائیل را دارند نیز آغاز کرده است.

نهاد جهانی «کوواکس» هفته گذشته ۶۰ هزار دز واکسن به فلسطین رساند. گفته می‌شود که روسیه و امارات متحده عربی نیز حدود ۷۰ هزار دز به فلسطینی‌ها اهدا کرده‌اند. 

بیشتر از جهان