بی‌حجابی به مغز آسیب نمی‌رساند

«پوشش زنان بحثی فرهنگی و جامعه‌شناختی است»

STR / AFP

مینو اصلانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور، در سخنرانی اخیرش در مراسم افتتاحیه طرح اعتلای بسیج دانش‌آموزی در مشهد، «بدپوششی و بدون پوششی» را عاملی تاثیرگذار بر اعصاب و روان زن و مرد دانست و گفت: «وقتی که این بدپوششی اتفاق می‌افتد کورتن در مغز افزایش پیدا می‌کند و سبب می‌شود سلول‌های مغزی آسیب ببینند و به‌صورت علمی می‌توان ثابت کرد که مدیریت تن این‌قدر عادی نیست، بلکه برنامه‌ریزی کامل صهیونیست (صهیونیسم) و استکبار جهانی است که این‌قدر مورد توجه قرار گرفته است و باعث می‌شود فرد از مسائل اصلی غافل شود».

وی با ضروری دانستن «تفقُه» (آموختن و درک فقه)، گفت: «در دین روایت‌هایی داریم که باید در مسائل اساسی و دینی تفقه کنیم، اما تن این اجازه را به جوانان نمی‌دهد. باید روی مدیریت تن کار فکری و اندیشه‌ای داشته باشیم، باید از تن برای آرامش بهره ببریم، در صورتی که همین تن موضوع و معضل شده است».

مسئول بسیج زنان افزود: «توجه به مد و زیبایی در تمامی اعصار بوده است، اما به‌صورت منطقی در مسیر خودش قرار می‌گرفت. این افسارگسیختگی که امروزه شاهدش هستیم، طبیعی نیست. اینکه زن‌ها مانند مردها در همه امور کارخانه‌ها و اداره‌ها حضور پیدا کردند و نقش اصلی تربیت و تعلیم خود را فراموش کرده‌اند، محصول فمینیسم است».

کورتن، با نام علمی‌ «کورتیکواستروئیدها»، به استروئیدهایی گفته می‌شود که در بخش قشری (کورتکس) غدد فوق‌کلیوی (آدرنال) ساخته می‌شوند. استروئیدها، ترکیبات چربی با چهار حلقه کربنی هستند. در مورد عوامل جانبی کورتن‌ها گفته می‌شود: «وقتی بیماران کورتیکواستروئید استفاده می‌کنند، غده‌های فوق کلیوی (غدد آدرِنال) میزان ترشح کورتیزول طبیعی خود را کم یا قطع می‌کنند. داروهای کورتیکواستروئید (کورتن) عوارض جانبی زیادی دارند، مانند تجمع آب و الکترولیت در بدن (ایجاد ظاهر پف‌آلود و شبه چاق در بیماران)، اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی، ناراحتی‌های گوارشی به‌ویژه زخم معده، بروز پوکی استخوان، آکنه و پرمویی، بروز  آب‌مروارید» در چشم، افزایش فشارخون، افسردگی، تغییرات خلقی، افزایش احتمال عفونت و همچنین آزاد کردن اتم‌های سنگین و رادیکالی در بدن که باعث بروز سرطان می‌شوند».

در توضیحات دیگری از سایر عوارض کورتن‌ها آمده است: «کورتن باعث ایجاد اختلال در چربی و قند خون و افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود. افرادی که کورتن مصرف می‌کنند، لازم است به صورت منظم قند خون خود را کنترل کنند. تلاش می‌شود از کورتیکواستروئیدها تنها در درمان موارد حاد بیماری‌ها و برای کوتاه‌مدت استفاده شود و از مصرف درازمدت آنها به‌ویژه به شیوه سیستمیک خودداری شود».

در تحقیقات خبرنگار ایندیپندنت فارسی، شواهدی مبنی بر آسیب‌رسانی کورتن به مغز یافت نشد. این نظر را مریم جباری، روانشناس بالینی ساکن آمریکا نیز تایید می‌کند. وی به ایندیپندنت فارسی گفت: «به‌لحاظ علمی رابطه‌ای بین پوشش (بی‌پوششی، کم پوششی) با آسیب سلول‌های مغزی وجود ندارد. هورمون کورتیزول (سیستم عصبی سمپاتیک) در مواقع تمایلات جنسی و استرس فعال می‌شود. در حالت طبیعی، اگر در نتیجه بی‌پوششی یا کم پوششی تحریک جنسی‌ای صورت گیرد، مغز قدرت کنترل رفتارهای جنسی را دارد و فرد در هر شرایطی، جز زمانی که از الکل در حد افراط استفاده کند، می‌تواند رفتار جنسی‌اش را سرکوب کند. اما هورمون کورتیزول (سیستم عصبی سمپاتیک) در مواقع تمایلات جنسی و استرس فعال می‌شود و اگر فرد الکل زیاد مصرف کند، می‌تواند تاثیر منفی بر روی مغز داشته باشد و فرد نتواند رفتار، یا حتی رفتار جنسی‌اش را کنترل کند».

ولی بیان کردن ادعای غیراصولی پزشکی، تنها چیزی نبود که خانم اصلانی در سخنرانی‌اش مطرح کرد. وی در سلسله‌ای از رشته ادعاهای خلاف واقع، به مباحث اجتماعی در جوامع دیگر نیز پرداخت. مسئول بسیج زنان کشور گفت: «در غرب، دختران جنبش پدرسالاری راه انداخته‌اند و می‌گویند دختران باید ببالند که تحت حمایت پدر هستند، اما در ایران شاهد این هستیم که فمینیست‌ها می‌خواهند قانونی به‌نام فمینیست (فمینیسم) اسلامی را به مجلس ببرند و سایه پدر را از سر دختر کوتاه کنند».

وی افزود: «ما در پسافمینیسم یا موج سوم فمینیسم قرار داریم و اگر کسی در غرب آن را به‌زبان بیاورد با حالت انزجار و تنفر به او نگاه می‌کنند، چون معتقدند همه بدبختی‌های ما از این موج‌های مختلف فمینیسم اتفاق افتاده است. هنر زن بودن چیز دیگری است و هنر زن بودن، هنر خانه‌دار و شوهردار بودن است».

دکتر مریم جباری در خصوص اظهار نظر مینو اصلانی گفت: «اصولا پوشش زنان بحثی فرهنگی و جامعه‌شناسانه است و به تعلقات فرهنگی و مذهبی فرد مرتبط است. برای نمونه، در غرب به دلیل آنکه بحث جنسیت در پوشش حل شده و فردی که دراین فرهنگ پرورش یافته است، نگاه و داوری دیگری درباره پوشش زن و مرد دارد، بی‌حجابی و بدحجابی اصولا جایگاهی در ذهن  و ضمیرش ندارد. اما در شرق و به‌خصوص در فرهنگ اسلامی و شیعی و به‌ویژه در ایران که حجاب به ارزشی از منظر برخی، از جمله قرائت رسمی و حاکمیتی، تبدیل شده است، طبیعی است که در نزد باورمندان به آن، محل و جایگاهی دارد و لذا به این بحث باید از منظر ارزشی و فرهنگی نگاه کرد و نه چیز دیگری».

گفتنی است، سازمان بسیج جامعه زنان یکی از ۲۲ بخش سازمان بسیج مستضعفین است. این تشکل در ابتدا «بسیج خواهران» نام داشت و هم‌زمان با شکل‌گیری بسیج مستضعفین آغاز به‌کار کرد. در چند سال اخیر، نام آن از «بسیج خواهران» به «بسیج جامعه زنان» تغییر یافته است تا بتواند همه اقشار زنان را در برگیرد.

 ۱۳مرداد، سالروز کشته‌شدن «مریم فرهانیان»، از سال ۱۳۹۱ در تقویم ملی ایران «روز بسیج جامعه زنان» نام‌گذاری شده‌است. فرهانیان یکی از زنان پرستار نیروی مقاومت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق بود که در سال ۱۳۶۳ بر اثر اصابت گلوله در آبادان شهید شد.