در دوران استرس ناشی از کرونا، چطور کمتر دندان‌قروچه برویم؟

رفع استرس و یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن، بهترین راه جلوگیری ازدندان‌قروچه است

مشکلاتی نظیر دندان‌قروچه ممکن است تا زمانی که دندانپزشک به آن اشاره نکند، مورد توجه قرار نگیرند - Pexels

به گفته دندانپزشکان، دندان قروچه در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

نظرسنجی ماه فوریه موسسه سیاست‌گذاری سلامت وابسته به انجمن دندانپزشکی آمریکا، نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد دندانپزشکان گزارش کرده‌اند که دندان قروچه که اغلب ناشی از استرس است، در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

مارکو ووجیچیچ، دکتر اقتصاد و معاون رئیس موسسه سیاست‌گذاری سلامت گفت: «نظرسنجی ما مانند یک فشارسنج فشار روانی، همه‌گیری کرونا را از نگاه دندانپزشکان اندازه‌گیری کرده است. داده‌های دریافتی حاکی از این است که با گذشت زمان و عمیق‌تر شدن بحران کرونا، دندان‌قروچه ناشی از استرس به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.»

دندان‌ قروچه، فشردن شدید و ناخودآگاه فک و دندان است که می‌تواند در طول روز یا هنگام خواب اتفاق بیفتد. در دندان قروچه، حرکت فک بالا موجب سایش و خرد شدن دندان‌های فک پایین می‌شود.

به گفته سایت مایوکل ینیک، این شرایط می‌تواند به افزایش درد یا حساسیت دندان، درد در فک، گردن یا صورت و نیز سردرد منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دندان قروچه همچنین ممکن است ترک خوردن دندان‌ها را به دنبال داشته باشد. این مسئله معلول ساییدن یا فشردن دندان‌ها بر اثر استرس است. ۶۳ درصد دندانپزشکان، افزایش این مشکل را گزارش داده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکان امریکا که یافته‌هایش را در ماه مارس منتشر کرد، این نتایج نشان‌دهنده اهمیت «مراجعه به دندانپزشک به طور منظم» به خصوص در دوران کرونا است. دکتر مارسلو آراوجو، دانشمند ارشد این انجمن اظهار داشت: «با ادامه بیماری همه‌گیر، دندانپزشکان بیش از پیش مشکلات دندان ناشی از استرس را در بیماران مشاهده می‌کنند. حفظ بهداشت دندان‌ها و مراجعه منظم به دندانپزشک برای رسیدگی به هر مسئله‌ای که می‌تواند آثار طولانی‌مدت داشته باشد، اینک از هر زمان دیگر مهمتر است.»

مشکلاتی نظیر دندان‌قروچه ممکن است تا زمانی که دندانپزشک به آن اشاره نکند، مورد توجه قرار نگیرند. همانطور که دکتر پل لوین از دندانپزشکی لوین به روزنامه یواس‌آی‌تودی گفت که اکثر مردم از داشتن مشکلی مانند دندان قروچه مطلع نیستند.

وی با اشاره به این که ساییدن دندان‌ها اغلب «الگوی متفاوتی از سایش را ایجاد می‌کند که فقط در هنگام معاینه دندانپزشکی دیده می‌شود»، گفت: «اگر خواب هستید، ممکن است متوجه نشوید که دارید دندان‌های خود را خرد می‌کنید اما همسرتان ممکن است متوجه شود.»

دکتر لوین در حالی که اذعان داشت استفاده از محافظ دهان می‌تواند برای محدود کردن آثار مخرب دندان قروچه مفید باشد، گفت: «رفع استرس و یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن، بهترین راه برای رفع همه این‌ها است.»

با ادامه شیوع همه‌گیری و کشیده شدن آن به سال دوم، اداره سرشماری ایالات متحده در ماه دسامبر یک نظرسنجی انجام داد که در آن، بیش از ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان علائم اضطراب یا افسردگی را گزارش کردند.

انجمن دندانپزشکان امریکا می‌گوید بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر امکان تأثیر استفاده از ماسک بر سلامت دندان، خوشبختانه «هیچ تغییر معنی‌داری در شیوع دیگر مشکلات دهان و دندان مانند بوی بد دهان و خشکی دهان» مشاهده نشده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی