نمایش کارتون شارلی ابدو در کلاس درس؛ نگرانی در بریتانیا درباره آزادی بیان

وزیر مسکن بریتانیا در مورد جنجال به وجود آمده بر سر کارتون پیامبر می‌گوید: «مسائل نباید سانسور شوند»

سال گذشته، معلم فرانسوی که کارتون های پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داده بود،  به قتل رسید- Damien MEYER / AFP

یک وزیر کابینه بریتانیا، با اشاره به بحث‌های مربوط به نشان دادن کاریکاتور حضرت محمد به کودکان، به محدودیت‌های آموزشی اعتراض کرده و گفته است: «مسائل نباید سانسور شوند.»

روز پنجشنبه به دنبال اعتراض والدین به نشان دادن تصویری از مجله فرانسوی «شارلی ابدو»، جلو یک مدرسه‌ در غرب یورکشایر، تظاهراتی برپا شد.

مدرسه «گرامر باتلی» بابت اینکه در این هفته تصویری «نامناسب» در یک کلاس علوم دینی نشان داده شده، عذرخواهی کرده و معلمی را که گفته می‌شود اکنون مخفی شده، به حالت تعلیق درآورده است؛ اما رابرت جنریک، وزیر مسکن، جامعه و دولت محلی، گفت: «این کشور مبتنی بر آزادی بیان است و معلمان باید بتوانند در کلاس در مورد موضوعات دشوار و بحث‌برانگیز صحبت کنند و مسائل نباید سانسور شوند.»

این وزیر گفت که او نمی‌داند دقیقا «چه اتفاقی در کلاس افتاده است»، بنابراین «نمی‌تواند با اطمینان در این مورد اظهار نظر کند»، اما افزود که اعتراض‌های خارج از مدرسه، که  گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش هم آن را محکوم کرده است، «یادآور صحنه‌هایی است که در فرانسه دیدیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جنریک به رادیو ال‌بی‌سی گفت: «از همه مهم‌تر این‌که، تهدید یا ارعاب معلمان و کارکنان مدارس ما کاملا غیرقابل قبول است. ما باید قدرت پذیرش داشته باشیم و احترام را رعایت کنیم. صحنه‌هایی که بیرون دروازه‌های مدرسه دیدم، مرا به شدت ناراحت کرد. ما نمی‌خواهیم کودکان یا والدین به دلیل مطرح شدن مسئله‌ای سخت در کلاس هنگام ورود به مدرسه احساس ترس یا خطر کنند.»

مردم بیرون مدرسه، فریاد‌ «رئیس مدرسه را بگیرید» سر دادند، اما کسی به دلیل نقض محدودیت‌های  کرونا، دستگیر یا جریمه نشد.

والدین گفتند که آن‌ها برای این در تظاهرات شرکت کردند که «نشان دهند اسلام‌هراسی در کشور را تحمل نمی‌کنند» و تصویر مزبور برای آنها «به شدت آزار‌دهنده است».

گری کیبل، رئیس مدرسه باتلی، از تعلیق معلم مدرسه تا زمان انجام تحقیقات رسمی مستقل خبر داده است. وی در بیانیه‌ای گفت: «این مدرسه بابت استفاده از منبعی كاملا نامناسب در یکی از کلاس‌های درسی، معذرت‌خواهی می‌كند. این عضو مدرسه نیز از این بابت صادقانه عذرخواهی کرده است. ما تدریس در این بخش از دوره را متوقف کرده‌ایم و در حال بررسی نحوه ادامه آن با کمک و حمایت کلیه جوامعی هستیم که در مدرسه ما تحصیل می‌کنند.»

آقای ویلیامسون عصر روز پنجشنبه گفت: «تهدید یا ارعاب معلمان هرگز پذیرفته نخواهد بود. ما والدین و کادر مدارس را در مواقع بروز مشكلات به گفت‌وگو تشویق می‌كنیم. ماهیت اعتراضی که ما شاهد آن بودیم، از جمله تهدید و نقض محدودیت‌های ویروس کرونا، به هیچ عنوان پذیرفته نبود و باید پایان یابد.»

این سخنگو گفت که مدارس «آزاد هستند تا طيف وسیعی از مسائل، عقايد و مطالب را در برنامه درسی خود بگنجانند؛ از جمله موارد چالشی و بحث‌برانگیز مشروط بر این‌که  تعهداتشان در جهت تضمین تعادل سیاسی را در نظر بگیرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان