کره شمالی آزمایش موشک هدایت‌شونده جدید را تایید کرد

آزمایش‌های اخیر کره شمالی، این کشور را در رأس برنامه سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار داده است

موشک‌های آزمایش شده احتمالاً نوع بهبود یافته موشک KN-23 بودند -KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دو «پرتابه هدایت شونده تاکتیکی جدید» را به فضا پرتاب کرده و این موشک‌ها به هدفی به فاصله ۶۰۰ کیلومتر از سواحل شرقی کشور اصابت کرده‌اند.

این اولین آزمایش موشکی بالستیک کره شمالی پس از تقریباً یک سال بود.

ری پائونگ چول، مدیر ارشد و ناظر بر این آزمایش‌ها، به آژانس خبری مرکزی کره (KCNA) گفت: «ساخت این سیستم تسلیحاتی در تقویت قدرت نظامی کشور و مقابله با هر گونه تهدید نظامی از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

آژانس خبری دولتی کره شمالی گفت موشک‌های جدید با فناوری موجود و برای حمل کلاهک ۲.۵ تنی ساخته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان نظامی به رویترز گفتند که به نظر می‌رسد این موشک‌ها همان‌هایی هستند که در رژه نظامی ماه اکتبر در پیونگ یانگ رونمایی شدند. جفری لوئیس مرکز جیمز مارتین برای مطالعات منع گسترش تسلیحات گفت که اگر چنین باشد، موشک‌های روز پنج‌شنبه احتمالاً نوع بهبود یافته موشک KN-23 بودند که قبلا آزمایش شده‌اند.

آزمایش موشک‌ روز پنج‌شنبه و آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد و غیر‌بالستیک در طول آخر هفته، پس از تمرینات مشترک ایالات متحده و کره جنوبی صورت گرفت. کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ-اون، به آمریکا هشدار داده بود که اگر می‌خواهد «در طول چهار سال آینده یک خواب راحت داشته باشد» دست از تحریک کردن بیشتر بردارد.

آزمایش‌های اخیر کره شمالی، این کشور را در رأس برنامه سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار داده است. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که با آزمایش این موشک‌ها قطعنامه ۱۷۱۸ سازمان ملل نقض شده است.

او گفت: «ما در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود هستیم. و پاسخ‌هایی وجود خواهد داشت - اگر آن‌ها تصمیم به تشدید بگیرند، ما هم مطابق با آن پاسخ خواهیم داد.»

آقای بایدن همچنین گفت که وی «برای نوعی دیپلماسی آماده است، اما هر اقدامی باید در نهایت به غیر‌هسته‌ای شدن کره شمالی بینجامد.»

به دنبال درخواست ایالات متحده، کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه برای بحث در مورد موشک‌های پرتاب شده تشکیل جلسه خواهد داد.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن، نیز گفته است که این آزمایش که در کمتر از یک سال صورت گرفت، «تهدیدی بر صلح و ثبات در ژاپن و منطقه بوده و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.»

© The Independent

بیشتر از جهان