انفجار شش بمب در پایتخت تایلند، هم‌زمان با نشست آسیایی امنیت

نخست‌وزیر تایلند با محکوم کردن انفجارها گفت: «این حملات صلح را ویران کرده و به تصویر جهانی کشور آسیب می‌زنند.»

پلیس مهار مواد انفجاری در محل یکی از انفجارهای بانکوک 

REUTERS/Soe Zeya Tun

پلیس بانکوک می‌گوید در هم‌زمان با میزبانی از نشست آسیایی امنیت، حداقل شش بمب در مناطق مختلف شهر در روز جمعه منفجر شد.

نخست‌وزیر دستور تحقیقات فوری برای پیدا کردن عاملان این حمله را صادر کرد و به گفته مقامات بمب هفتمی نیز کشف شده که منفجر نشده است.

در این انفجارها چهار نفر مجروح شدند که طبق گزارش مراکز پزشکی جراحت هیچ یک وخیم نیست. در تصاویر منتشر شده از صحنه یکی از انفجارها، سه رفتگر دیده می‌شوند که مات و مبهوت روی زمین نشسته و درحال دریافت کمک‌های پزشکی هستند.

دو بمب اول درست قبل از ساعت ۹ و در شلوغی صبح، نزدیک ایستگاه‌های متروی مرکز شهر منفجر شدند. نفر چهارم در انفجار رخ داده در نزدیکی برج ۷۷ طبقه کینگ پاور ماهاناخون (King Power Mahanakhon)، یکی از بلندترین برج‌های پایتخت تایلند، مجروح شد.

کمی بعدتر انفجار دیگری نزدیک یک ساختمان دولتی که محل کار چند تن از وزرای کابینه در شمال شهر است به گوش رسید. تا کنون کسی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

پرایوت چان-او-چا، نخست‌وزیر تایلند طی توییتی گفت: «من کار افرادی که با این اقدام خود منجر به ویرانی صلح شده و به تصویر کشور در جهان آسیب می‌زنند، را محکوم می‌کنم. به مقامات دستور داده‌ام امنیت عمومی را به سرعت برقرار کرده و به کمک افراد آسیب‌دیده از این حادثه بشتابند.»

پرایوت وانگسووان، معاون نخست‌وزیر نیز به خبرنگاران گفت پلیس تاکنون دو فرد مظنون را در رابطه با بمب‌گذاری‌های امروز که «قصد ایجاد بحران» داشتند را دستگیر کرده است.

در روز پنج‌شنبه، پلیس دو بمب تقلبی را در نزدیکی سالن برگزاری نشست و محل حضور وزاری خارجه ملل آسیای جنوب شرقی، پیدا کرد. با این‌حال جلسه نشست با هیچ وقفه‌ای مواجه نشد.

وزرای امور خارجه چین، وانگ یی، و ایالات متحده، از مهمانان محلی و بین‌المللی حاضر در این مراسم هستند.

هنوز مشخص نیست که این بمب‌گذاری‌ها، نشست سران آسیایی را به طور مستقیم هدف قرار داده یا در جریان اعتراضات ناشی از انتخابات دموکراتیک اخیر تایلند بوده‌اند. در این انتخابات نیروهای نظامی که قدرت را از طریق کودتا در دست گرفته بودند، به طور رسمی از قدرت کنار رفتند، ولی ژنرال کودتا، پرایوت چان-او-چا در منصب خویش باقی ماند.

تحلیل‌گران می‌گویند استفاده از بمب‌های کوچک و نه خیلی خطرناک در محیط سیاسی تایلند غیرمعمول نیست، و معمولا در منازعات قدرت میان نیروهای امنیتی به شدت سیاسی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا بمب‌گذاری‌ها به گروه‌های مخالف حکومت نسبت داده می‌شوند، ولی به ندرت بازداشت‌هایی گسترده در این رابطه صورت می‌پذیرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان