ایلان ماسک از امکان خرید محصولات تسلا با بیت‌کوین خبر داد

ماسک در یک پست توییتری نوشت: اینک می‌توانید با بیت‌کوین تسلا بخرید

نقطه منفی این تصمیم شرکت تسلا و شخص ایلان ماسک برای تقویت بیت‌کوین، افزایش کلاهبرداری‌ در حوزه رمزارزها است-STR / AFP

به گفته ایلان ماسک، مشتریان کمپانی تسلا از این به بعد می‌توانند با بیت‌کوین محصولات این شرکت را خریداری کنند. 

ایلان ماسک، مدیرعامل یا به قول خود، «فرمانروای فناوری تسلا»، این تصمیم را در توییت نیمه‌شب خود به وقت آمریکا، فاش کرد.

او در یک پست توییتری نوشت: «اینک می‌توانید با بیت‌کوین تسلا بخرید.» او در ادامه افزود که تسلا مبلغ پرداخت شده با بیت‌کوین را همانطور نگه می‌دارد و آن را به پول‌های سنتی، مانند دلار، تبدیل نمی‌کند.  

او در توییتی دیگر نوشت: «تسلا فقط از نرم‌افزارهای داخلی و «اوپن سورس» (باز دسترس) استفاده می‌کند و مستقیما با شبکه‌های پشتیبانی و رصد (ناد) بیت‌کوین کار می‌کند. پرداخت‌های بیت‌کوینی به تسلا، همانطور نگهداری و به ارزهای رایج تبدیل نمی‌شوند. پرداخت با بیت‌کوین از بیرون آمریکا نیز تا پایان سال امکان‌پذیر خواهد بود.»

نرم‌افزارهای «اوپن سورس»، امکان استفاده و تبادل کدها (بیت‌کوین) را برای دیگران فراهم می‌کنند که در امکان جستجو برای بدافزارها و نفوذهای امنیتی به سیستم و رفع آن‌ها، مفید واقع خواهد شد.

یک «ناد» بیت‌کوین، کامپیوتری متصل به شبکه بلاک‌چین است که تراکنش‌ها را اعتبارسنجی و جابه‌جایی‌ها را با امضای دیجیتال تائید می‌کند تا یک بیت‌کوین را نتوان دو بار خرج کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جک دورسی، مدیرعامل توییتر، هم یک حامی دیگر بیت‌کوین است. او یک شبکه کامل پشتیبانی و رصد بیت‌کوین راه‌اندازی کرده است. این شبکه کامپیوتری، حاوی دسته‌بندی تاریخ‌ها و داده‌ها است. 

ایلان ماسک در ژانویه امسال با اعلام حمایت خود از رمزارزها، شناسه توییتر خود را به bitcoin# و نماد آن را به B تغییر داد. یک ماه بعد، تسلا اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار در رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده است و چنین وعده داد: «در آینده نزدیک پرداخت با بیت‌کوین برای خرید محصولات را امکان‌پذیر خواهد شد؛ البته منوط به وضع قوانین مربوطه و در ابتدا به طور محدود. این که آن را به محض دریافت، به پول (رایج) تبدیل کنیم یا نه، معلوم نیست.»

این موضع، با توییت ایلان ماسک که تصریح می‌کند بیت‌کوین، به پول رایج تبدیل نخواهد شد، تفاوت بسیار دارد. ایلان ماسک همچنین از دیگر گونه‌های رمزارزها شامل داج‌کوین نیز حمایت کرده است. با این حال، نهاد ناظر بر بازار سرمایه در آمریکا، توییت‌های تازه منتشره ایلان ماسک را، تحت تحقیق و بررسی قرار داده است.  

تحقیقات این نهاد درباره عملکرد مالی ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ مختومه اعلام شد و اکنون دومین باراست که این نهاد نظارتی تحقیقات در مورد وی را آغاز کرده است.  

با این حال، مصرف انرژی بسیار بالا برای استخراج و شبکه پشتیبانی بیت‌کوین، انتقادهای زیادی را در پی داشته است. اینک میزان انرژی موردنیاز برای زیرساخت‌های بیت‌کوین، با میزان انرژی مصرفی کشور آرژانتین برابر است. 

به گفته فردریک ژاکوب، مهندس رمزارز، خرید یک خودروی ساخت تسلا با بیت‌کوین، تا چهار برابر برای محیط زیست ضرر دارد که دلیل آن، میزان مصرف انرژی برای استخراج مبلغ پرداختی با بیت‌کوین است. بنا بر محاسبه ژاکوب، هزینه استخراج بیت‌کوین به ارزش ۴۰ هزار دلار، معادل ۸۰ تن آلاینده‌های دی‌اکسیدکربنی است؛ در صورتی که صرفه‌جویی مدنظر با استفاده از خودروی برقی تسلا، تنها ۲۰ تن دی‌اکسیدکربن است.   

دیگر نقطه منفی این تصمیم شرکت تسلا و شخص ایلان ماسک برای تقویت بیت‌کوین، افزایش کلاهبرداری‌ در حوزه رمزارزها است. هکرها با جا زدن خود به جای ایلان ماسک و ایجاد حساب کاربری جعلی، تاکنون صدها هزار دلار به جیب زده‌اند؛ به عنوان نمونه، یک فرد بداقبال، گول یکی از این فریب‌ها را خورد و ۴۰۷ هزار دلار خود را از دست داد.   

© The Independent

بیشتر از اقتصاد