بازار املاک به کینه شتری اعتنایی نکرد

باریکترین ساختمان لبنان، که از روی کینه ساخته شد، حالا جزو با ارزش‌ترین املاک است

این ساختمان -که «کینه» نام دارد- در سال ۱۹۵۴ ساخته شد و بنا بر گفته‌ها، حاصل خصومت بین دو برادر بود-شبکه‌های اجتماعی

در دهه ۱۹۵۰، مردی لبنانی از روی کینه و تنها برای خراب کردن چشم‌انداز رو به دریای منزل برادرش، باریکترین ساختمان این کشور را ساخت؛ ساختمانی که دقیقا شبیه یک دیوار است.

این ساختمان اکنون یکی از باارزش‌ترین املاک بیروت است و ساندرا ریشانی، معمار و برنامه‌ریز شهری که در مورد تاریخچه خارق‌العاده آن تحقیق کرده است، می‌گوید که این ساختمان، «نوعی بزرگداشت ناکامی برنامه‌ریزان در درک تأثیر مداخلات گسترده در عرصه‌های سیاسی اجتماعی، اقتصادی و ساختمان‌سازی است.»

این ساختمان -که «کینه» نام دارد- در سال ۱۹۵۴ ساخته شد و بنا بر گفته‌ها، حاصل خصومت بین دو برادر بود. به گزارش «دِ اینسایدر»، عرض این ساختمان به نام «البعصة» به معنی کینه که در نزدیکی فانوس دریایی قدیمی بیروت قرار دارد، در باریک‌ترین قسمت بنا ۶۰ سانتیمتر و پهن‌ترین قسمت آن چهار متر عرض دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود کوچکی، این ساختمان قابل سکونت است و اتاق‌خواب، آشپزخانه، پنجره‌های نورگیر بزرگ و البته چشم‌انداز رو به دریا دارد.

بر اساس داستانی که اهالی محل به خوبی با آن آشنایی دارند، این ماجرا زمانی آغاز شد که دو برادر، دو ملک‌ از پدر خود به ارث بردند اما نتوانستند سر نحوه تقسیم آن‌ها، با هم به توافق برسند و با اختصاص بخشی از ملک به زیرساخت‌‌های جاده‌ای، اختلافات شدت گرفت. این مجموعه اتفاقات، از جمله پروژه‌های زیرساختی شهرداری، به پیدایش این ساختمان عجیب و غریب منجر شد.

خانم ریشانی به «دِ اینسایدر» گفت که این ساختمان نه تنها منظره دریا را از خانه برادرش گرفت، بلکه باعث افت قیمت ملک او هم شد. او گفت: «من واقعا دلم می‌خواهد آنجا زندگی کنم! نقشه‌اش خیلی باریک است. از یک اتاق وارد اتاق دیگر می‌شوید. آن سمت ساختمان که جلوی زمین برادرش است، پنجره‌های بلند و نورگیر و چشم‌انداز دریا دارد.»

ساختمان «کینه» را دو برادر به نامهای صلاح و فوزی عیتانی، طراحی کردند.

در حال حاضر مالک این ساختمان مشخص نیست و خالی مانده است. در زمان جنگ، این ساختمان به فاحشه‌خانه تبدیل شد و برای سال‌ها نیز میزبان تعداد زیادی از پناهجویان بوده است.

این ساختمان به دلیل قانونی که ساخت سازه‌های جدید در آن منطقه را ممنوع می‌کند، از تخریب مصون مانده زیرا مساحت قطعه زمین ساختمان، از حد مجاز کمتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان