مایک پمپئو: خروج از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای به نفع ماست

دبیر کل ناتو: پاسخ ناتو به روسیه «سنجیده و مسئولانه» خواهد بود

JONATHAN ERNST / POOL / AFP

ایالات متحده آمریکا امروز جمعه رسماً از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج شد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اعلامیه‌ای گفت که روسیه مقصر اصلی نقض این پیمان بوده و خروج از آن به نفع منافع امنیتی ناتو و آمریکاست.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که روسیه به‌رغم فرصت شش‌ماهه برای رعایت الزامات حقوقی و امنیتی پیمان، همچنان موافقتنامه منع گسترش موشک‌های هسته‌ای را نقض می‌کند و بنابراین «متحدین ناتو از تصمیم ایالات متحده برای خروج از پیمان کاملاً حمایت می‌کنند».

در اعلامیه آمده است که ناتو «سنجیده و مسئولانه» به خطرات امنیتی سامانه موشکی روسیه پاسخ می‌دهد و اعضای این پیمان بر سر معرفی یک بسته دفاعی که تضمین کننده ظرفیت دفاعی و بازدارندگی این پیمان باشد موافقت دارند.

پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای که بر تولید موشک‌های میان برد با ظرفیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای محدودیت وضع می‌کرد، در سال ۱۹۸۷ میان رونالد ریگان رئیس جمهور آن وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی به امضا رسید.

ناظران بین‌المللی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و رقابت تسلیحاتی میان دو ابر قدرت در جریان «جنگ سرد» می‌دانند. این پیمان پس از فروپاشی شوروی پابرجا ماند.

دولت دونالد ترامپ در فوریه امسال تعهداتش را به دلیل آنچه «نقض پیمان توسط روسیه» خوانده شد، به تعلیق در آورد و هشدار داد در صورتی که مسکو مفاد امنیتی این پیمان را رعایت نکند، واشنگتن در ظرف شش ماه آینده از این موافقنامه بین‌المللی خارج خواهد شد.

در همین حال پنتاگون گفته است که به زودی یک موشک جدید که برای مقابله با تهدیدات امنیتی روسیه در اروپا طراحی شده است را آزمایش می‌کند.

آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده است که خروج آمریکا از این پیمان می‌تواند سرآغاز یک رقابت تسلیحاتی میان روسیه و ایالات متحده آمریکا باشد. آقای گوتریش از مسکو و واشنگتن خواسته است تا برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در جهان سریعا وارد عمل شوند.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به خروج ایالات متحده آمریکا از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تعهدات کشورش را در قبال این پیمان به حالت تعلیق در آورده است.

بیشتر از جهان