مخالفت فلسطین و اردن با احداث باغ‌های توراتی در بیت‌المقدس

اسرائیل همواره در تلاش برای زدودن نمادهای اسلامی و عربی در شهر بیت‌المقدس است

نمای از بازار قدیمی شهر بیت‌المقدس. عكس از:  AFP.

اسرائیل قصد دارد ساخت "باغ‌های توراتی" را در بازارهای قدیم شهر بیت‌المقدس آغاز کند، اقدامی که فلسطینیان آن را به شدت رد کرده و گامی در راستای روند یهودی‌سازی و از بین بردن نمادهای عربی شهر بیت‌المقدس تلقی می‌کنند، اما اسرائیل تأکید دارد که این طرح به هدف توسعه و جذب گردشگران به این منطقه اجرا می‌شود.

البته اسرائیل از زمان اشغال بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷، همواره در تلاش برای ایجاد تغییراتی در شهر قدیمی بیت‌المقدس است، شهری که مساحت آن بیش از یک کیلومتر مربع نیست و علاوه بر مسجد اقصی، خانه‌ها و بازارهای تاریخی متعلق به دوره‌های صلیبی، مملوکی و عثمانی را نیز در خود جا داده است. در شهر قدیمی بیت‌‌المقدس حدود ۳۰ هزار فلسطینی و چهار هزار مهاجر یهودی زندگی می‌کنند. اسرائیل نه تنها از طریق عملیات کاوش و جست‌وجو برای یافتن بناهایی که وابستگی یهودیان به این شهر را ثابت می‌کند، است، بلکه قصد دارد پارک‌های تفریحی را بر بام‌های بناهای تاریخی این شهر احداث کند.

هنگام ورود به شهر قدیمی بیت‌المقدس و در مسیر ورودی مسجد اقصی، به بازارهای می‌رسیم که قدمت آن‌ها به صدها سال پیش باز می‌گردد و اغلب آن‌ها متعلق به اوقاف اسلامی است که برای ده‌ها سال به تاجران فلسطینی به اجاره داده شده است. بازار قدیمی شهر بیت‌المقدس نیز مانند بازاراهای تاریخی شهرهای حلب، دمشق، عکا و الخلیل بر اساس تخصص و کسب و کار به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و از آن جمله می‌توان بازار فروش روغن، عطاری‌ها، قصابی‌ها و بازار طلا را نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه ساخت باغ‌های توراتی در بازارهای شهر قدیم بیت‌المقدس به بیش از 30 سال قبل بر می‌گردد و این پروژه بنا به دلایل متعددی از جمله مخالفت فلسطینی‌ها و اردن که متولی اماکن مقدسه در قدس به شمار می‌رود، به تعویق افتاد. بام‌های بازار قدیمی و خانه‌های که بر روی آن‌ها بنا شده است، مشرف بر مسجد اقصی و كلیسای"قیامت" است و به گفته عزام خطیب، مدیر اوقاف بیت‌المقدس دولت اردن، اسرائیل قصد دارد با ایجاد برخی سازه‌ها در این منطقه، به این منظره نمایی یهودی بدهد.

عزام خطیب با اشاره به این‌که اسرائیل در تلاش برای ساخت راهروها و باغ‌هایی بر روی ساختمان‌های تاریخی این منطقه به هدف یهودسازی منظره کلی بیت‌المقدس است، گفت که وی مقامات اردن را از تصمیم ساخت این پروژه اطلاع داده تا در راستای جلوگیری از اجرایی شدن این پروژه گام بردارند. به گفته عزام خطیب، حدود ۸۰ درصد این بازار به موقوفه‌های اسلامی تعلق می‌گیرد که احداث این پروژه را به شدت رد می‌کند، علاوه براین‌که بیشتر بازرگانان شاغل در این منطقه با اجرایی شدن این پروژ مخالفت دارند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه فلسطین بدین باور است که پروژه احداث باغ‌های توراتی در چارچوب سیاستی قرار می‌گیرد که هدف از آن تغییر نمادهای مرکز بیت‌المقدس، شهر قدیمی و در محاصره قرار دادن مسجد اقصی بوده و بی‌اعتنایی آشکار به مسئولیت و نقش اوقاف اسلامی و نادیده گرفتن اختیارات و صلاحیت‌های آن تلقی می‌شود.

وزارت امور خارجه  فلسطین در بیانیه‌ای اظهار داشته است که تصمیم اسرائیل برای تغییر نمای بام‌های بازار تاریخی و باستانی شهر بیت‌المقدس، نه تنها جنایت بزرگی محسوب می‌شود که باید قوانین بین‌المللی به آن واکنش نشان دهد، بلکه چنین اقدام تهور آمیزی می‌تواند به عنوان تمسخر به جامعه جهانی، مشروعیت و تصمیمات آن در مورد فلسطین تلقی شود.

در همین حال، جمال عمرو، کارشناس امور بیت‌المقدس می‌گوید که اسرائیل می‌کوشد برای تکمیل روند یهودی‌سازی، گسترش نفوذ و زدودن نمادهای عربی و اسلامی در بیت‌المقدس، از عبارت‌های مثبتی همچون توسعه و احداث باغ‌ها کار بگیرد، اما هدف اصلی تل‌آویو از این اقدام، از بین بردن تمام نمادها و نشانه‌هایی در بیت‌المقدس است که به اعراب و مسلمانان تعلق می‌گیرد. وی گفت هرچند ساخت این باغ‌ها با استفاده راهبردهای مهندسی و ساخت جعبه‌های چوبی و آهنین برای کاشت درخت‌ها انجام می‌شود که بقای بازارهای تاریخی را در خطر نیندازد، اما ایجاد چنین سازه‌هایی می‌تواند خانه‌های فلسطینیانی که در زیر آن‌ها واقع اند را با مشکلات متعددی روبه‌رو کند.

© IndependentArabia