گاردین فایروال؛ اپلیکیشنی برای حراست از حریم خصوصی روی آی‌فون

این اپلیکیشن که در پس‌زمینه گوشی‌های هوشمند اپل اجرا می‌شود

Pixabay

رفتار شما روی گوشی هوشمندتان، حاوی داده‌های ارزشمندی درباره خواسته‌ها و گرایش‌ها و ترجیحات شماست که بسیاری از وب‌سایت‌ها و کمپانی‌های تبلیغاتی برای دست‌یابی به آن سر و دست می‌شکنند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتچی‌ها برای پی‌گیری رفتار آنلاین کاربران بدون اطلاع آنها، رهگیرها (Trackers) هستند. از آنجایی که رهگیرها مرموزند و همواره هوشمندتر می‌شوند، شناسایی و بلاک کردن آنها اقدام مهمی برای حراست از حریم خصوصی شماست، اما نکته اینجاست که اکثر کاربران وقت و حوصله لازم برای مقابله با این سریش‌های آنلاین را ندارند.

در روزهای اخیر اپلیکیشنی برای کاربران آی‌فون روی اپ‌استور منتشر شده که آمده تا فرآیند شناسایی و بلاک کردن رهگیرها را ساده‌تر از همیشه کند. اپلیکیشن «گاردین فایروال» در پس‌زمینه اجرا می‌شود و با این‌که بی‌وقفه در جست‌وجوی رهگیرهای سمجی است که داده‌ها و موقعیت‌های مکانی شما را می‌خواهند، سرعت پردازش موبایل را کند نمی‌کند.

ویژگی ارزشمندی که گاردین فایروال ارائه می‌کند این است که در استفاده از هیچ سرویس و اپلیکیشن دیگری اختلال ایجاد نمی‌کند و لیستی که از رویدادهای ناخوشایند پشت پرده ‌آی‌فون‌تان به شما می‌دهد مملو از چیزهایی است که کمتر دیده‌اید؛ نگاهی موشکافانه و عمیق به لایه‌های زیرین با گزارشی دقیق از تلاش‌های پرشماری برای تعرض به حریم خصوصی شما که به مدد این اپلیکیشن ناکام می‌مانند.

سازندگان گاردین فایروال از هکرها و مهندسان خوش‌نام دنیای حریم خصوصی و رمزنگاری‌اند و محصولی که ارائه کرده‌اند احترامی عمیق برای حریم خصوصی کاربران نشان می‌دهد. برای استفاده از این اپلیکیشن نیاز به ساختن حساب کاربری ندارید، همه چیز با یک کلیک ساده آغاز می‌شود. اپلیکیشن را نصب می‌کنید و با کلیک روی نشان «گاردین» حراست از حریم شما آغاز می‌شود. گاردینی‌ها اپلیکیشن را طوری معماری کرده‌اند که هیچ داده‌ای از کاربر ذخیره نکند.

آنها ذخیره کردن آدرس آی‌پی کاربران را «اقدامی مسموم» می‌دانند و به همین خاطر سیستم را طوری طراحی کرده‌اند که آی‌پی‌های کاربران هرگز جایی ذخیره نمی‌شود. گاردین فایروال حتی با یک وی‌پی‌ان مجزا ارائه می‌شود. ویل استرافاخ، از هکرهای نامی آی‌فون و بنیان‌گذار «گروه امنیتی سودو» که این اپلیکیشن را طراحی کرده به مجله فن‌آوری «وایرد» می‌گوید: «ما به داده‌ها به چشم دارایی سودآور نمی‌نگریم، بلکه آن را مسئولیتی سنگین می‌دانیم. با صرف وقت و منابع لازم می‌توان ابزارهایی تولید کرد که حریم خصوصی کاربران را محترم نگه دارد.»

تیمی کوچک با اهدافی بزرگ

تیم توسعه نرم‌افزاری گاردین فایروال شامل چهار مهندس و دو پژوهشگر امنیت است و این اپلیکیشن در واقع دانش جمعی آنها را برای بلاک کردن اتوماتیک رهگیرها و سرویس‌هایی که «متجاوز» می‌خوانند، به کار می‌گیرد. هنوز این تیم برنامه‌ای برای ارائه نسخه اندروید این اپلیکیشن ندارد چون اکثر آنها متخصصان برجسته آی‌فون و iOS هستند.

پس از نصب گاردین فایروال، با کلیک روی G شما چراغ سبز دریافت می‌کنید و پیامی که می‌گوید: Protection is On. این یعنی وی‌پی‌ان شما هم نصب شده و به اتصال اینترنتی شما هویتی تصادفی اختصاص می‌دهد تا رهگیری رهگیرها بدون اطلاع از هویت واقعی کاربران انجام شود. هر زمانی که حالت حراست را خاموش و روشن کنید، اپلیکیشن به‌طور اتوماتیک هویتی جدید برای‌تان تعریف می‌کند.

استفاده این اپلیکیشن از وی‌پی‌ان برای این است که حتی روی کلاود هم داده‌های شما فیلتر شود. جریان داده‌ها هم مستمر رمزگذاری می‌شود تا امن بماند. همه این تمهیدات برای این است که دسترسی نهادهای ثالث از جمله شرکت‌های تحلیل بازاریابی به داده‌های شما مسدود بماند.

شاید این نخستین باری است که اپلیکیشنی روی اپ‌استور آمده که بی‌دردسر می‌توان مسئولیت شناسایی و بلاک رهگیرها را به آن سپرد، بدون این‌که تردیدی جدی درباره خود اپلیکیشن وجود داشته باشد. متخصصان امنیت می‌گویند این‌که می‌توان این اپلیکیشن را در پس‌زمینه اجرا و به نتایجش اطمینان کرد، برگ برنده گاردین فایروال است. سازندگان این اپلیکیشن امیدوارند بتوانند ثابت کنند که می‌توان هم به حریم خصوصی کاربران پای‌بند ماند و هم بدون چوب حراج زدن به داده‌های کاربران سود به دست آورد.

هزینه استفاده از این سرویس ۱۰ دلار در ماه و ۱۰۰ دلار در سال است. تراکنش‌های لازم از طریق اپل آی‌دی شما انجام می‌شود و گاردینی‌ها هیچ داده‌ای در این‌باره هم در دست نخواهند داشت.

بیشتر از جهان