صحنه آرام و غیر‌معمول حرکت ابر‌ها بالای سطح سیاره مریخ

تصاویر جدید با دوربین‌های نصب شده بر روی مریخ‌نورد «کیوراسیتی» گرفته شد‌ه‌اند

تصاویر جدید، حدوداً پنج دقیقه از گذر زمان بر روی سطح مریخ را نشان می‌دهند - Handout / NASA / AFP

در یک ویدئو جدید و پرطرفدار صحنه آرام و غیر‌معمول حرکت ابر‌ها بالای سطح سیاره مریخ دیده می‌شود.

این تصاویر با دوربین‌های نصب شده بر روی مریخ‌نورد «کیوراسیتی»(کنجکاوی) گرفته شده‌اند که همچنان مشغول کاوش در سطح سیاره سرخ است.

حضور مریخ‌نورد «استقامت» بر روی مریخ در هفته‌های گذشته مورد توجه همگان قرار گرفته است، اما آن تنها یکی از چندین کاوشگری است که روی سطح مریخ است. سایر مریخ‌نورد‌ها مانند «کیوراسیتی» تلاش می‌کنند اطلاعات بیشتری از این سیاره به دست آورند.

هشت تصویر جدید که با دوربین ناوبری نصب شده بر روی آن ربات کاوشگر گرفته شدند، حدوداً پنج دقیقه از گذر زمان بر روی سطح مریخ را نشان می‌دهند. در این تصاویر ابر‌ها دیده می‌شوند که به شکلی بسیار شبیه ابر‌های بالای کره زمین حرکت می‌کنند.

این تصاویر هفته گذشته گرفته و توسط پل بیرن، دانشمند دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، به اشتراک گذاشته شدند. 

ابرها در آسمان، به آرامی حرکت می‌کنند. مریخ، جمعه ۱۹ مارس ۲۰۲۱  

- پروفسور پل بیرن (ThePlanetaryGuy) ۲۰ مارس ۲۰۲۱

ابرها ظاهرا شبیه ابر‌های خودمان هستند، اما جو بسیار متفاوت اطراف سیاره سرخ - که علاوه بر تفاوت‌های دیگر، بسیار نازک است – نشان می‌دهد که به طریق متفاوتی تشکیل شده‌اند.

برای این‌که ابر تشکیل شود، مولکول‌های آب باید دور ذرات جمع شوند. این ذرات روی کره زمین می‌توانند دانه‌های گرد و غباری باشند که با باد حمل می‌شوند، اما لایه جو اطراف مریخ به اندازه کافی ضخیم نیست تا آن‌ها به راحتی بتوانند تشکیل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصور می‌شود که ابر‌های بالای سیاره مریخ نتیجه‌ حداقل بخشی از گرد و غباری هستند که در اثر برخورد زباله‌های فضایی به جو مریخ ایجاد می‌شوند. این زباله‌ها ذرات لازم برای تشکیل ابر‌ها را ایجاد می‌کنند و هنگام عبور از بالای سطح مریخ مشاهده می‌شوند.

دلیل شباهت ابر‌های بالای مریخ به ابرهای سیروس کره زمین (ابر‌های سبک و توخالی، به جای ابر‌های غلیظ و پفی) لایه جوی نازکی است که دور سیاره مریخ وجود دارد.

ابرهای مریخ می‌توانند «شب تاب» هم باشند. آن‌ها به دلیل فاصله زیادی که با سطح مریخ دارند، حتی موقع شب هم با نور خورشید روشن می‌شوند.

شباهت ظاهری بین مریخ و زمین تنها به آب و هوا محدود نمی‌شود، اما آن‌ها در‌واقع خیلی با هم فرق دارند. در سال ۲۰۰۸، کاوشگر فینیکس بارش برف روی سطح مریخ را ثبت کرد.

اما بعد مشخص شد آنچه در تصاویر شبیه برف به نظر می‌آید، درواقع از دی‌اکسید کربن - شبیه یخ خشک - به وجود آمده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی