مشاجره لفظی مارشال دوستم و ملا فاضل در نشست صلح مسکو

این دو فرمانده نظامی سابقه طولانی جنگ مسلحانه در درگیری‌های افغانستان دارند

ملافاضل یکی از خطرناک‌ترین فرماندهان جنگی طالبان در زمان حاکمیت این گروه تا پیش از سال ۲۰۰۱ بود- رسانه‌ها اجتماعی

بر اساس گزارش‌های رسیده از نشست صلح مسکو برای افغانستان، بین مارشال عبدالرشید دوستم و ملا فاضل، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای طالبان، درگیری لفظی رخ داده است.

ملا فاضل در دهه ۱۹۹۰ میلادی فرمانده نیروهای طالبان در شمال افغانستان بود و لشکرکشی به مزارشریف را بر عهده داشت. در آن زمان، رهبری سیاسی شمال کشور در دست عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان بود و او در گفت‌وگوهای صلح و جنگ مسلحانه با طالبان شرکت داشت.

درگیری لفظی اخیر، سه روز پیش و در جریان نشست تروئیکای مسکو برای صلح افغانستان، بین مارشال عبدالرشید دوستم و ملا فاضل، رخ داد. گزارش شده است هنگامی ‌که مارشال عبدالرشید دوستم می‌خواست با یونیفرم نظامی وارد نشست شود، با مخالفت طالبان روبه‌رو شد. اما پس از آنکه وی لباسش را عوض کرد و با لباس غیرنظامی به جلسه آمد، بین او و ملا فاضل مظلوم، مشاجره لفظی اتفاق افتاد.

ماجرا هنگامی آغاز شد که دوستم پس از ورود به محل نشست، دست بر شانه ملا فاضل گذاشت و حال او را پرسید؛ اما ملا فاضل دست مارشال دوستم را با خشونت پس زد و او را «غدار و قاتل» خطاب کرد.

در سال ۲۰۰۱ و با حمایت آمریکا از نیروهای ضدطالبان، مناطق شمالی این کشور دوباره به دست افراد مارشال دوستم افتاد و ملا فاضل خود را تسلیم دوستم کرد؛ اما مارشال دوستم او را به نیروهای آمریکایی سپرد و او، از زندان گوانتانامو سر درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زندگی ملا فاضل نیز مانند مارشال دوستم، در جنگ و درگیری‌های افغانستان گذشته است. گفته می‌شود ملافاضل، خطرناک‌ترین فرمانده جنگی طالبان در زمان حاکمیت این گروه تا پیش از سال ۲۰۰۱ بوده است.

 ۱۹‌سال از سرنگونی رژیم طالبان و بیش از دو دهه از جنگ طالبان در مزارشریف در شمال افغانستان می‌گذرد، اما خونریزی و «شام غریبانی» که ملا فاضل در این منطقه برپا کرد، هنوز از یاد مردم نرفته است.

ملا فاضل از قبیله کاکر از پشتون‌های استان ارزگان در جنوب افغانستان است و علوم دینی را در مدارس پاکستان فرا گرفته است. او در جریان جنگ افغان‌ها علیه شوروی سابق، از افراد رده پایین به حساب می‌آمد اما در میانه‌های دهه ۹۰ میلادی به جنبش طالبان پیوست و در این گروه سمت‌های مختلف داشته است.

رابطه ملا فاضل با نهادهای امنیتی پاکستان و گروه‌های اسلامگرای جهانی، به رشد سریع او در رژیم طالبان انجامید. او با ملامحمد عمر، رهبر گروه طالبان، رابطه مستقیم داشت و در بیشتر جنگ‌ها هم شرکت می‌کرد.

ملا فاضل، معاون وزارت دفاع رژیم طالبان بود و در سال ۲۰۰۱ ، ریاست ستاد ارتش طالبان را نیز بر عهده داشت. او همچنین به عنوان فرمانده طالبان در تخار و شمال کشور ماموریت داشته است.

احسان نیرو، سخنگوی مارشال عبدالرشید دوستم، در این مورد به تلویزیون طلوع در افغانستان می‌گوید: «تا جایی که دیده می‌شود، این گروه هنوز هم روی دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود تاکید دارد؛ ولی با وجود این، ما امیدواریم که نشست استانبول، بهتر از مسکو باشد.»

با این حال، معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و یکی از شرکت‌کنند‌گان نشست مسکو می‌گوید: «در نشست‌ها، گهگاه حرف‌های تلخ و شیرین پیش می‌آیند؛ اما پیام و سخن اصلی من این است که اگر کسی به ‌سوی صلح می‌رود، باید این توانایی را داشته باشند که دیگری را تحمل کند.»

گفته می‌شود که آقای دوستم پس از این مشاجره، نشست را ترک کرده و یک روز قبل از دیگر اعضای  نشست، به افغانستان بازگشته است.