لشکرکشی دولت افغانستان به بهسود برای مقابله با «فرمانده شمشیر»

برنامه نیروهای تازه نفس که تاکنون به بهسود نرسیده‌اند، سرکوب، بازداشت یا کشتن علیپور است

بهسود شهرستانی با جمعیت ۲۵۰ هزار نفری در استان میدان وردک است که بسیاری از رهبران سیاسی هزاره از آن برخاسته‌اند-توییتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

صدها نفر از نیروهای ویژه امنیتی افغانستان در راه شهرستان بهسود در استان مرکزی میدان‌وردک هستند تا گروه مسلح شورشی وابسته به عبدالغنی علیپور را متلاشی کنند.

این اقدام پس از آن انجام می‌شود که افراد وابسته به فرمانده علی‌پور، یک بالگرد ارتش افغانستان را سرنگون کردند. انتظار می‌رود بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح وابسته به علیپور در بهسود، جنگ شدیدی رخ دهد.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که در اثر سقوط این بالگرد، ۹ تن شامل پنج نیروی امنیتی و چهار خدمه این پرواز، کشته شده‌اند.

علیپور، از فرماندهانی است که سه سال پیش، یک نیروی ۱۵۰ نفری خیزش‌ مردمی در شهرستان‌های بهسود و دایمیرداد استان میدان‌وردک ایجاد کرد و پس از آن  خبر رسید که به نیروهای خیزش‌ مردمی در ولایت‌های غور، دایکندی، غزنی و ارزگان نیز یاری رسانده است.

او که خود از اهالی بهسود استان میدان‌وردک است، سه سال پیش و پس از اوج‌گیری تنش‌ها میان مهاجران و ساکنان محلی در شهرستان‌های بهسود و دایمیرداد، یک گروه ۱۵۰ نفری انقلابی با نام «جبهه مقاومت» ایجاد کرد؛ اما در دو سال اخیر، دامنه فعالیت‌های «فرمانده شمشیر» از وردک، به استان‌های غور، دایکندی، غزنی، ارزگان و بامیان نیز کشیده شده است.

تنش‌ها بین افراد وفادار به علیپور و حامیان محلی او در شهرستان بهسود، پس از آن بالا گرفت که چندی پیش نیروهای پلیس به سوی معترضان حامی علیپور آتش گشودند. پس از آن اشرف غنی، رئیس‌جمهورس افغانستان و یاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع، اعلام کردند که فرمانده علیپور را به سزای اعمالش می‌رسانند.

ژنرال ضیا که به تازگی عهده‌دارسرپرستی وزارت دفاع شده است، در توییتر خود نوشت: «کسانی که شب گذشته همسنگران ما و فرزندان صدیق افغانستان را در ولسوالی بهسود میدان‌وردک را به شهادت رساندند، مورد بازپرسی جدی قرار خواهند گرفت و این عمل شنیع، بی‌جواب نخواهد ماند. هرکس که با نیروهای ما درگیر شود، به عنوان دشمن به شدت سرکوب خواهد شد.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز پس از جلسه هفتگی با مسئولان ارشد امنیتی، در نشست خبری روز گذشته گفت: «فرق طالب و علیپور چیست؟ هر کس که علیه نظام بجنگد، ما اقدام می‌کنیم. استثنایی وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان این تهدیدها، فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع، نیز در توییتی تایید کرد که حملات نیروهای دفاعی علیه علیپور شدت گرفته است: «در حملاتی که نیروهای دفاعی و امنیتی در ولسوالی بهسود میدان‌وردک به مکان‌های اخاذی و پاسگاه‌های باج‌گیری افراد مسلح غیرمسئول علیپور انجام دادند، تاکنون ۱۲ فرد مسلح غیرمسئول کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند. نیروهای دفاعی و امنیتی به شدت تلاش دارند تا نظم و آرامش را در این ولسوالی دوباره تامین کنند و به افراد علیپور اجازه ندهند به مردم آسیب برسانند.»

اما فرمانده علیپور که خود را مدافع هزاره‌ها در برابر طالبان می‌داند، دیروز جمعه ۲۹ اسفند در گفت‌وگوی مجازی با صفحه فیس‌بوک «Hazara world» گفت: «وقتی بالگرد‌ها برای جنگ و کشتن مردم بیایند و مجاهدین را مورد حمله موشکی و راکتی قرار دهند، به این معنا نیست که ما به گردن آن‌ها گل می‌اندازیم. جنگ است؛ یا می‌زنند یا می‌خورند.»

او افزود که این بالگرد، «وقتی مورد اصابت مجاهدین قرار گرفت، سقوط کرد.»

بهسود، شهرستانی با جمعیت ۲۵۰ هزار نفری در استان میدان‌وردک است که بسیاری از رهبران سیاسی هزاره از آنجا برخاسته‌اند. برخی بر این باورند که اهمیت بهسود برای هزاره‌ها، مانند پنجشیر برای تاجیک‌ها و قندهار برای پشتون‌ها است.

این ماجرا از آنجا شروع شد که نزدیک به دو ماه قبل، نیروهای امنیتی افغانستان در شهرستان بهسود با مردم محلی و حامیان علی‌پور که در این شهرستات تجمع اعتراضی برگزار کردند، درگیر شدند و در نتیجه شلیک نیروهای امنیتی به معترضان، دست‌کم ۱۱ تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخمی شدند.

به دنبال این رویداد، رئیس‌جمهوری افغانستان هیئتی را برای بررسی حادثه به منطقه اعزام کرد و پس از انتشار گزارش این هیئت، الله‌داد فدایی، فرمانده پلیس میدان‌وردک، تعلیق و برای تحقیقات بیشتر به دادستانی معرفی شد. با وجود این، مقام‌های دادستانی گفته‌اند که پرونده الله‌داد فدایی به دادستانی نرسیده و حالا معلوم شده که آقای فدایی به مقام فرماندهی پلیس استان لغمان منصوب شده است.

بیشتر از جهان