نوارهای افشا شده: ریگان آفریقایی‌ها را «میمون» خوانده بود

رئیس جمهور سابق آمریکا: «مرده‌شور همه‌شان را ببرد. هنوز کفش پوشیدن هم بلد نیستند»

MIKE SARGENT / AFP FILES / AFP

در یک مکالمه تلفنی مربوط به سال ۱۹۷۱ که به تازگی افشا شده، رونالد ریگان مکالمه‌ای نژادپرستانه با ریچارد نیکسون داشت. رئیس جمهوری پیشین آمریکا، نمایندگان آفریقایی در سازمان  ملل را «میمون» خواند.

یک روز پس از آن‌که سازمان ملل به پیوستن جمهوری خلق چین به این سازمان رای داد، آقای ریگان در مکالمه‌ای با آقای نیکسون، که رئیس جمهور وقت بود، گفت: «عجب منظره‌ای بود دیدن این میمون‌های اهل کشورهای آفریقایی... مرده‌شور همه‌شان را ببرد. هنوز کفش پوشیدن هم بلد نیستند».

در آن زمان، آقای ریگان فرماندار جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا بود و به آقای نیکسون در کاخ سفید تلفن کرده ‌بود تا از آن دسته اعضای سازمان ملل که علیه موضع آمریکا رای داده بودند شکایت کند.

«تیم نفتالی»، مدیر سابق کتابخانه ریاست جمهوری نیکسون، و استادیار تاریخ در دانشگاه نیویورک، متن این نوارها را در نشریه «آتلانتیک» منتشر کرد. نوارها پیشتر به دلیل حفظ حریم خصوصی، مهر و موم شده بودند.

نوارهای جنجالی، ابتدا از سوی آرشیو ملی آمریکا در سال ۲۰۰۰ منتشر شدند، ولی بعد به دستور دادگاه، به آرشیو بازگردانده شدند.

آقای نفتالی گفت که درگذشت رئیس جمهوری پیشین، «نگرانی از مسائل مربوط به حریم خصوصی را منتفی کرد».

او افزود: «من درخواست بازنگری مکالمات مربوط به رونالد ریگان را دادم. دو هفته پیش، آرشیو ملی، نسخه کامل آنها را منتشر کرد».

به گفته آقای نفتالی، «نیکسون از مکالمه‌اش با ریگان به صورت بهانه‌ای برای به کار بردن واژگانی مشابه برای توضیح دادن ماجرا به دیگران استفاده کرد. درست پس از پایان مکالمه با ریگان، نیکسون دنبال وزیر خارجه‌اش ویلیام راجرز فرستاد».

بعد، آقای نیکسون برای وزیر امور خارجه‌اش، نمایندگان آفریقایی را «آدمخور» توصیف کرد و افزود: «ای بابا، اینها هنوز کفش هم  پایشان نمی‌کنند».

آقای نفتالی گفت که آقای نیکسون «هرگز نظرش را درباره فروتر بودن ذاتی آفریقایی‌ها عوض نکرد».

افشای گفته‌های نژادپرستانه میان دو رئیس جمهوری پیشین  آمریکا، در پی آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ در اظهاراتی که بسیاری آن را نژادپرستانه خوانده‌اند، یک رشته‌ اهانت‌های جنجالی را خطاب به سیاستمداران و رهبران سیاهپوست حقوق مدنی بیان کرد.

آقای نفتالی گفت: «جالب‌ترین نکته اظهارات نژادپرستانه پرزیدنت دونالد ترامپ این نیست که چنین حرف‌هایی زده، بلکه این است که این حرف‌ها را در ملاء عام زده است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از جهان