شاخص جهانی خوشبختی: ایران بهتر از افغانستان، پایین‌تر از سایر همسایگان

گزارش جهانی سعادت بر اساس معیارهایی مانند حمایت اجتماعی، آزادی فردی، تولید ناخالص ملی، میزان فساد گردآوری می‌شود

در جدیدترین گزارش جهانی سعادت که از سوی سازمان ملل منتشر شده، ایران در جدول میانگین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، رتبه ۱۱۸ را کسب کرده است. این در حالی است که بر اساس مقایسه سال ۲۰۲۰ با میانگین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، ایران در رتبه ۷۷ قرار دارد. افغانستان نیز در انتهای جدول قرار دارد.

در جدول رده‌بندی میانگین سه‌ساله اخیر و در میان کشورهای همسایه ایران؛ امارات متحده عربی در رده ۲۵، عربستان سعودی در رتبه ۲۶، جمهوری آذربایجان در رده ۹۰، ارمنستان در رده ۸۶، ترکیه در رتبه ۱۰۴، عراق در رتبه ۱۱۱، پاکستان در رده ۱۰۵، ترکمنستان در رده ۹۷ و تاجیکستان به‌عنوان دیگر کشور فارسی‌زبان در رده ۷۸، همگی در جایگاه بهتری از ایران قرار دارند. به‌عبارت‌دیگر در منطقه، ایران تنها از افغانستان شرایط بهتری دارد.

گزارش جهانی سعادت بر اساس معیارهایی مانند حمایت اجتماعی، آزادی فردی، تولید ناخالص ملی، میزان فساد  و... گردآوری می‌شود.

بررسی میزان خوشبختی مردم کشورهای مختلف از سال ۲۰۱۲ آغاز شد. این تحقیق از سوی سازمان راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل انجام می‌شود. این نظرسنجی، میزان شادی در کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است. به طور معمول، رتبه‌بندی را بر اساس داده‌های نظرسنجی جهانی گالوپ انجام می‌دهند. اما امسال کمی متفاوت بود. از آنجا که محققان قادر به انجام مصاحبه‌های رو در رو در تعدادی از کشورها نبودند، آنها برای رتبه‌بندی کشورها بر روی رابطه بین رفاه و کووید -۱۹ تمرکز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان هلیول، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا که یکی از افراد دست‌اندرکار در تهیه این گزارش است، گفت: «جای تعجب است که به طور متوسط، کاهش رفاه وقتی‌که با ارزیابی خود مردم از زندگی آنها سنجیده شود، رخ نداده است. یک توضیح ممکن این است که مردم کووید -۱۹ را یک تهدید مشترک خارجی می‌دانند که همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این باعث ایجاد احساس همبستگی بیشتری می‌شود.»

در رتبه بندی سال جاری که ایران رتبه ۷۷ را کسب کرده، به ترتیب فنلاند، ایسلند و دانمارک در صدر جدول خوشبخت‌ترین کشورها قرار دارند. ایالات متحده چهاردهم و چین در رده ۵۲ قرار دارد.