ناسا در تلاش برای بازگشت به کره ماه؛ پرتاب فضایی ۱۸ میلیارد دلاری

محل پرتاب، مرکز فضایی کندی در فلوریدا است

  قرار است در این برنامه اولین فضانورد زن روی ماه قدم بگذارد-Pixabay

ناسا در حال گذراندن مراحل پایانی آخرین آزمایش خود روی موشک عظیمی است که امید دارد به وسیله آن، اولین زن و دومین مرد را بر کره ماه فرود بیاورد.

این سازمان، امروز موتورهای سامانه پرتاب فضایی ۱۸.۶ میلیارد دلاری خود را به مدت هشت دقیقه روشن می‌کند تا ببیند آیا برای استفاده در پاییز امسال آماده است یا نه؟ این دومین آزمایش موتورها و آخرین تمرین پیش از آغاز مرحله دوم در سکوی پرتاب موشک خواهد بود.

سفر مزبور که قرار است در ماه نوامبر اجرایی شود بدون سرنشین خواهد بود، اما امید می‌رود که این سامانه پرتاب، برای سفر‌های آینده همراه با سرنشین به کره ماه، مورد استفاده قرار گیرد؛ هرچند تعیین زمان دقیق این سفر به دلیل محدودیت بودجه در حال حاضر ممکن نیست.

به گفته سازمان ناسا، سامانه پرتاب فضایی یک «وسیله پرتابی فوق‌العاده سنگین» و «تنها موشکی است که می‌تواند در یک سفر اوریون، فضانوردان و بار را به کره ماه بفرستد.»

«اوریون»، نوعی کپسول فضایی با قابلیت استفاده مجدد است که برای «بردن انسان به دورترین نقطه» طراحی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرحله کانونی روشن کردن موشک با استفاده از چهار موتور آر‌اس-۲۵ به مدت هشت دقیقه، ۱.۶ میلیون پوند رانش ایجاد خواهد کرد و در مرکز فضایی استنیس در جنوب می‌سی‌سی‌پی، نزدیک خلیج مکزیک، انجام خواهد شد.

مخازن این موشک ۶۴ متری با بیش از ۷۰۰ هزار گالن اکسیژن و هیدروژن پر می‌شود تا بتواند بدون پرتاب شدن به سوی کره ماه، موتورهای خود را روشن کند. هدف، آزمایش آن پیش از پرتاب یک کپسول بدون سرنشین به دور ماه و بازگرداندن آن به زمین است.

به گزارش رادیوی عمومی ملی (ان‌پی‌آر)، استیو جورچیک، سرپرست فعلی ناسا، گفته است که سامانه پرتاب فضایی، «قوی‌ترین موشکی خواهد بود که تا به حال ساخته شده است.»

این آزمایش قرار است در روز پنجشنبه بعد از ساعت سه بعد‌از‌ظهر انجام شود. آزمایشی قبلی در اوایل سال جاری به دلیل نقص موتور پس از ۶۷ ثانیه متوقف شد.

آقای جورچیک گفت:«ما دقیقا می‌دانیم در آزمایش اول چه اتفاقی افتاد که باعث شد ناتمام بماند.» یکی از پارامتر‌های مورد آزمایش زیادی باریک بود و حالا تنظیم شده است.

او اضافه کرد:«آزمایش اول در ابتدا خوب پیش رفت، به همین دلیل مطمئن هستیم که آزمایش این هفته نیز به خوبی انجام خواهد شد.»

به گزارش رادیو ان‌پی‌آر، زمان این آزمایش هشت دقیقه تعیین شده است، اما حتی چهار دقیقه هم برای ناسا کافی خواهد بود.

مدیران این آزمایش امیدوارند بتوانند در چهار دقیقه اول تمام داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنند، اما اجازه می‌دهند که موتور‌ها همان هشت دقیقه کامل بسوزند تا کل مرحله اول پرتاب صورت گیرد. با خالی شدن مخازن، موشک، بخش عمده وزن ۲.۳ میلیون پوندی اولیه‌اش را از دست خواهد داد.

به گزارش رادیو WSGW، جان شانون، مدیر سامانه پرتاب فضایی شرکت بویینگ، گفت: «هدف اصلی ما این است که علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عملکرد موتور، آن را به عنوان اولین وسیله پرتابی حفظ کنیم. به عبارتی سعی داریم علاوه بر جمع‌آوری داده، وسیله را هم سالم نگه داریم.»

سایر تجهیزات لازم برای پرتاب، حالا در محل پرتاب در مرکز فضایی کندی در فلوریدا است؛ جایی که در صورت موفقیت آزمایش، موشک به آن منتقل خواهد شد.

دولت ترامپ تاریخ بازگشت فضانوردان به کره ماه را سال ۲۰۲۴ تعیین کرده بود، اما به گفته ناسا با توجه به کمبود‌های بودجه این کار را بعید به نظر می‌رسد. آقای جورچیک گفت که بودجه دریافتی تنها «بخشی از مقداری است که درخواست کرده بودیم».

او گفت: «با توجه به چالشی که در زمینه بودجه داریم، سعی می‌کنیم مناسبترین زمان را برای فرستادن اولین گروه به کره ماه تعیین کنیم.»

آقای جورچیک گفت که دولت بایدن از استراتژی سازمان ناسا در بهره‌گیری از این ماموریت به ماه، به عنوان قدمی مهم برای فرستادن انسان به کره مریخ، حمایت می‌کند.

این سازمان شاتل‌های فضایی خود را در سال ۲۰۱۱ خواباند و از آن زمان روی ساخت موشکی جدید برای سفر به ماه متمرکز بوده است. منتقدان این پروژه معتقدند که هزینه آن با توجه به دفعاتی که این سفر صورت خواهد گرفت، زیادی بالا است و اظهار می‌کنند که این سفر با فضاپیماهای تجاری، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به گفته بازرس کل سازمان ناسا، هزینه این پروژه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۵، ۸۶ میلیارد دلار خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان