آیا مقامات سالمند و بیمار جمهوری اسلامی، واکسن کرونا نزده‌اند؟

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید «تاکنون هیچ مسئولی واکسن نزده است»

تعدادی از مقامات جهوری اسلامی، سالمند و بیمار هستند- khamenei.ir

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران به رسانه‌ها گفت واکسیناسیون مطابق دستورالعمل انجام‌شده و تاکنون هیچ مسئولی واکسن نزده است.

محمود واعظی امروز، جمعه، درباره تعداد واکسن‌های کرونای خریداری‌شده و اهدایی، به خبرگزاری دولت گفت: «تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار دوز واکسن روسی و ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی دریافت کرده‌ایم. علاوه بر این صد هزار واکسن پاستور در اختیار ما است و تا صد هزار واکسن هندی هم وارد کردیم و ۳۰۰ هزار واکسن دیگر هم در اختیار ما قرار می‌گیرد.»

بر اساس اعلام مقامات بهداشتی در ایران، کادر درمان در اولویت اول تزریق واکسن هستند به‌خصوص آن‌هایی که در بیمارستان‌ها در بخش‌های کرونا حضور دارند.

همین‌طور افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و کسانی که در آسایشگاه‌ها هستند در اولویت دریافت واکسن هستند.

 با توجه به دستورالعمل مورداشاره آقای واعظی و با در نظر گرفتن سن و سال بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی، در حال حاضر بسیاری از آن‌ها طبق اولویت‌بندی سنی، دارای شرایط دریافت واکسن هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بسیاری از مراجع مذهبی ایران و اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز بالای ۹۰ سال سن دارند. بسیاری از این افراد با داشتن بیماری‌های گوناگون مسلماً در هر کشوری جزو اولویت اول دریافت واکسن قرار خواهند گرفت.

سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در حال حاضر هشتادویک‌ساله است. احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، ۹۴ سال دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز ۷۱ ساله است.

اگر سخنان واعظی درباره عدم دریافت واکسن توسط مقامات جمهوری اسلامی واقعیت داشته باشد، در حال حاضر این افراد با دارا بودن شرایط و باوجود قرار داشتن در صف اول اولویت، از دریافت واکسن منع شده‌اند و یا بنابر انتخاب شخصی از دریافت آن خودداری کرده‌اند.

از سوی دیگر، اگر سخنان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دور از واقعیت باشد، می‌توان تصور کرد که مقامات در واقعیت این واکسن را دریافت کرده‌اند، اما بنابر دلایلی خبر آن منتشرنشده است. در این صورت، این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که رهبران جمهوری اسلامی کدام واکسن را تزریق کرده‌اند؟ واکسن روسی و چینی و هندی یا واکسن‌های ممنوع شده غربی را؟

در پی شایعات مربوط به ورود یک محموله واکسن کرونا از مبدأ کره جنوبی، در اوایل دی‌ماه، وزارت بهداشت اعلام کرد که این محموله واکسن آنفولانزا بوده است.

یک هفته پس از انتشار این خبر، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، واردات هرگونه واکسن از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه را ممنوع کرد. پس‌ازآن، اولین محموله واکسن روسی به ایران فرستاده شد.

در اغلب کشورهای جهان، مسئولان، حاکمان و مقامات بهداشتی برای ترغیب شهروندان به واکسیناسیون، در اولین روزهای ورود واکسن به کشورشان، در مقابل دوربین رسانه‌ها واکسن زدند؛ اما در ایران تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

باوجود نگرانی‌هایی که از سوی کادر درمان درباره میزان مؤثر بودن واکسن روسی که در ایران برای برنامه واکسیناسیون کرونا استفاده می‌شود، نشان دادن اینکه مقامات کشوری، داوطلبانه این واکسن را تزریق می‌کنند می‌توانست کمک زیادی به اطمینان بخشی به جامعه داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، در روزهای اخیر، پس از نگرانی‌های ناشی از لخته شدن خود بر اثر تزریق واکسن آکسفورد، نخست‌وزیر تایلند همان نوع واکسن را دریافت کرد و تصویر آن به سراسر جهان مخابره شد.

مقامات مذهبی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی در سراسر جهان تلاش می‌کنند با انتشار تصویر و ویدئو از زمان دریافت واکسن کرونا، افراد بیشتری را به دریافت این واکسن ترغیب کنند.