«واکسن آسترازنکا بی‌خطر است؛ لختگی خون اتفاقی است»

۳۷ نفر از ۱۷ میلیون نفری که در اروپا واکسن زده‌اند، دچار لختگی خون شدند

واکسن آسترازنکا تاکنون به حدود ۱۱ میلیون نفر در سراسر بریتانیا تزریق شده است - OLI SCARFF / AFP

سازمان نظام دارویی بریتانیا تاکید کرد که واکسن آسترازنکا بی‌خطر است و هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط آن با لختگی خون وجود ندارد. گزارش شده است که برخی از کسانی که این واکسن را زده‌اند دچار لختگی خون شده‌اند.

سازمان نظام پزشکی و دارویی بریتانیا گفت مزایای واکسن در جلوگیری از کووید-۱۹ بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

این سازمان افزود در حال تحقیق درباره نوعی «بسیار نادر» از لختگی خون در مغز پنج فرد در بریتانیا است که این واکسن را زده‌اند، ولی هیچ رابطه علت و معلولی بین عارضه آنها با واکسن نیافته است.

این «موارد لختگی خون» همچنین در آلمان و نروژ هم گزارش شده‌اند، که باعث شد هر دو کشور همزمان با بررسی این واکسن، تزریق آن را متوقف کنند.

سازمان نظام پزشکی و دارویی بریتانیا بنا دارد به‌دقت گزارش لختگی خون در رگ‌های مغز پنج مرد ۱۹ تا ۵۹ ساله را بررسی کند که  میزان پلاکت‌های خون‌شان هم پایین بود. یکی از این پنج نفر جان باخته است.

این سازمان گفت در حالی بررسی موارد است، ولی تاکید کرد این رخدادها بسیارنادرند و حتی احتمال دارد در اثر ابتلا به خود بیماری کووید رخ داده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این سازمان، استفاده از واکسن که تاکنون به حدود ۱۱ میلیون نفر در سراسر بریتانیا تزریق شده است، حین تحقیقات درباره آن پنج مورد، باید ادامه یابد.

این سازمان گفت:‌ «شواهد موجود نشان نمی‌دهد لختگی خون در رگ‌ها معلول واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا باشد. تحقیقاتی بیشتر و دقیق‌تر درباره پنج فرد در بریتانیا که به نوع خیلی نادری از لختگی خون در رگ‌های مغز مبتلا شده‌اند و در عین حال با میزان پلاکت خون‌شان هم پایین بوده،  در حال انجام است.»

سازمان نظام پزشکی و دارویی بریتانیا گفت گرچه این وضعیت تاکنون به میزان کمتر از یک مورد در هر میلیون نفری که واکسن زده‌اند گزارش شده ، خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ برای افراد ۴۰ تا ۴۹ ساله معادل یک نفر در هر ۱۰۰۰ مورد است. 

دکتر فیل برایان، دبیر بخش ایمنی واکسن‌ این سازمان گفت: « در حال حاضر هیچ رابطه علت و معلولی اثبات شده‌ای درباره ارتباط این عارضه بسیار نادر با واکسن آسترازنکا ثابت نشده است. اما می‌دانیم این واکسن بسیار موثر است و شیوع بیماری کووید در بین مردم هنوز زیر فشار زیادی بر ما وارد می‌آورد. بنابراین در حال حاضر، سنجش مزایا و خطرات شناخته شده این واکسن، رای استفاده از آن می‌دهد.»

منیر پیرمحمد، رئیس کمیسیون داروهای انسانی، پیشنهاد کرد حتی اگر رابطه‌ای میان لختگی خون و این واکسن وجود داشته باشد، مزایای این واکسن از خطرات آن بسیار بیشتر خواهد بود.

او گفت: «اگر رابطه‌ای علت و معلولی وجود داشته باشد، شاید لازم باشد که اطلاعات این فراورده را به‌روز کنیم، ولی به هر صورت به نظر من این مسئله نباید موجب توقف هیچ برنامه تزریق واکسنی شود.»

سازمان نظام پزشکی و دارویی گفت هر کسی که پس از تزریق واکسن دچار سردردی شود که بیش از چهار روز ادامه یابد، یا چند روز بعد با کبودی در ناحیه‌ای غیر از محل تزریق واکسن مواجه شود، باید به پزشک مراجعه کند.

بعد از آن که ۳۷ نفر از میان ۱۷ میلیون نفری که در اروپا واکسن زده‌اند، پس از نوبت اول واکسن دچار لختگی خون شدند، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بسیاری کشورهای دیگر تحقیقاتی را درباره این واکسن آغاز کردند.

شرکت آسترازنکا گفت بروز چنین عارضه‌ای بسیار کمتر از میزان عادی وقوع آن در جمعیتی به این اندازه است، و از این نظر تفاوتی با دیگر واکسن‌های کووید-۱۹ ندارد.

پیش‌تر، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت تزریق بخشی از ۱.۷ میلیون دوز این واکسن هفته گذشته به تعویق افتاد تا  پایداری آن دوباره مورد آزمایش قرار گیرد.

او به نمایندگان پارلمان گفت: «انتظار وقوع عوارضی مانند این، در فراورده‌هایی به این پیچیدگی و این وسعت وجود دارد، و فقط نشان می‌دهد که تحقیقات ایمنی ما چقدر جدی و پیگیرانه است.»

© The Independent

بیشتر از جهان