ابلاغ قانون بودجه؛ ادامه دعوای مجلس و دولت

پیشتر دولت حسن روحانی، از تغییرات اعمال شده از سوی مجلس در لایحه بودجه انتقاد کرده و این تغییرات را غیرمنطقی دانسته بود.

دولت تغییرات مجلس در لایحه بودجه را غیرمنطقی و غیرقانونی دانسته بود- عکس از فارس

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را برای اجرا به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد.

در جریان بررسی لایحه بودجه کل کشور برای سال آینده، مجلس ابتدا به کلیات آن رای منفی داد. لایحه دولت در نهایت پس از اعمال تغییراتی عمده در آن و برطرف کردن ایرادهای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت از سوی مجلس، روز سه‌شنبه به تصویب نمایندگان رسید و سپس شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد.

بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۲۸ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۹۸ میلیارد و ۴۵۷ میلیون ریال است.

پیشتر دولت حسن روحانی، از تغییرات اعمال شده از سوی مجلس در لایحه بودجه انتقاد کرده و این تغییرات را غیرمنطقی دانسته بود.

دولت حسن روحانی از جمله با تصمیم مجلس برای حذف ارز ترجیحی مخالف بود و چنین کاری را به منزله چراغ سبز مجلس به تورم و گرانی در سال آینده دانسته بود.

دولت در لایحه پیشنهادی خود پیش‌بینی کرده بود که  از فروش روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، اما مجلس رقم فروش نفت را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و همزمان درآمد دولت را از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

علت چنین تغییر رقمی آن است که به گفته دولت، در لایحه دولت نفت را بر مبنای دلار ۱۱ هزار و  ۵۰۰ تومان محاسبه کرده بود، اما مجلس قیمت دلار را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرده است. دولت این اقدام مجلس را به معنای کاستن از ارزش پول ملی قلمداد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، محمد باقر قالیباف، روز سه‌شنبه و در جریان تصویب نهایی لایحه بودجه در مجلس گفت:« لایحه پیش روی ما مطلوب مجلس نیست، اما ما لااقل می‌توانیم از این امر خرسند باشیم که برخی تصمیمات مهم که سال‌ها در پیچ و خم نظام قانون‌گذاری کشور معطل مانده بود، در این بودجه به تصویب رسیده است و دولت از لحاظ قانونی ملزم به اجرای آنان است.»

او گفت:«ویژگی متمایز کننده مصوبات مجلس در فرایند لایحه بودجه تاکید نمایندگان بر اتخاذ تصمیمات ضروری بدون توجه به گروه‌های صاحب منافع و نفوذ بوده است. برقراری نظام مالیاتی عادلانه در این لایحه با شجاعت انجام شده است؛ مالیات فعالیت‌های مولد از جمله مالیات اصناف و واحدهای تولیدی با همت نمایندگان کاهش پیدا کرد و بر فعالیت‌های غیرمولد، مالیات وضع شد.»

قالیباف با اشاره به تغییرات عمده‌ای که مجلس در لایحه بودجه اعمال کرده، گفت:«مردم  به خوبی می‌دانند که اتخاذ هر یک از این تصمیمات، با توجه به عادت‌های غلط موجود در نظام پرداخت‌های کشور تا چه اندازه دشوار است و همین دشواری، در تمامی مجالس قبل، تحقق این تصمیمات لازم را غیرممکن کرده بود ولی امروز خوشحالیم که با وجود آنکه اشکالات ساختاری همچنان در بودجه وجود دارد، تصمیمات ضدتبعیضِ مهمی هم در مجلس اتخاذ شده است.»

پیشتر، حسن روحانی روز ۱۹ اسفند با اشاره به همین تغییرات گفته بود:« قانون بودجه یک سند مالی یک‌ساله است و اعمال تغییر در قوانین عادی و دائمی در قانون بودجه خلاف قانون اساسی بوده است و به صلاح ساختارمندی نظام اقتصادی و اداری کشور نیست و مطمئنا شورای نگهبان طبق روال معمول در اینگونه موارد اقدام خواهد کرد.»

با این همه، شورای نگهبان، در نهایت مصوبه مجلس را تایید کرد و اکنون دولت موظف به اجرای قانون بودجه است.

محمد باقر قالیباف نیز هنگام تصویب نهایی قانون بودجه گفت:« تحقق همه این مصوبات در گرو اجرای درست دولت است؛ همه مردم انتظار دارند دولت تا آخرین روز کاری خود، با توانی بیش از گذشته به فعالیت مشغول باشد و با اجرای درست و دقیق احکام بودجه، لااقل در ماه‌های آخر این دولت، خاطره‌ای خوب از خود به جا بگذارد.»

بیشتر از