نقض قوانین حق نشر توسط شبکه تلویزیونی «بی اوت کیو»

فیفا، یوفا و لیگ برتر انگلستان از مقام‌های سعودی خواهان اقدام «سریع و قاطع« در مورد این شبکه تلویزیونی شده‌اند

پرچم فیفا 

Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

فیفا، یوفا و لیگ برتر انگلستان و بسیاری از مقامات فوتبال از پادشاهی عربستان سعودی به صورت رسمی درخواست کردند تا اقدامی «سریع و قاطع» در رابطه با نقض فاحش قوانین حق نشر در شبکه تلویزیونی بی اوت کیو (BeoutQ) انجام دهد.

این شبکه با پخش بدون مجوز مسابقات فوتبال متعددی از قبیل مسابقات لیگ قهرمانان، لیگ اروپا، مسابقات جام جهانی و لیگ برتر انگلستان، باعث مشکلات بسیاری برای مقامات فوتبال کل جهان شده است.

در بیانیه مشترک قاطعی که در برگیرنده فدراسیون فوتبال آسیا، بوندس لیگا، لالیگا و سری Aایتالیا هم هست، گفته شده که این مقامات بعد از اینکه برای گرفتن مشاوره حقوقی از داخل خود کشور با مقاومت روبرو شدند، از عربستان سعودی رسما خواستند تا این شبکه غیر قانونی را تعطیل کند.

در بیانیه‌ای که بعد از ظهر چهارشنبه صادر شد، آمده است: «ما صاحبان حقوق مسابقات مختلف فوتبال، به اتفاق آرا، سرقت مالکیت معنوی خود توسط شبکه سارق "بی اوت کیو" را با با قاطعیت محکوم می کنیم و به طور رسمی از مقامات عربستان سعودی می خواهیم تا با پایان دادن به این نقض گسترده و آشکار حقوق مالکیت معنوی ما در داخل کشور، از ما حمایت کند.»

در بیانیه گفته شده: «از ماه مه 2018، همه ما به اتفاق آرا با مشاورین حقوقی برای نظارت و جمع آوری اسناد علیه شبکه بی اوت کیو در حال همکاری بوده ایم. این شبکه برنامه هایش به طورمعمول و در مقیاس وسیع، به صورت غیر قانونی پخش می‌شود. با دنبال کردن تجزیه و تحلیل‌ها در مورد چگونگی فعالیت بی اوت کیو از لحاظ فنی، به این نتیجه رسیدیم که بی اوت کیو به طور مشخص با هدف جذب مشتری در عربستان سعودی فعالیت می‌کند و در حال حاضر نیز در حال بهره برداری از حداقل یک مرکز مستقر در خاک سعودی است.»

در بیانیه همچنین آمده: «در 15 ماه گذشته ما با 9 شرکت حقوقی در عربستان سعودی وارد گفتگو شده ایم. این شرکت ها یا به راحتی نپذیرفتند تا از حقوق ما دفاع کنند و یا ابتدا درخواست را پذیرفتند ولی بعد خودشان را فاقد صلاحیت اعلام کردند.»

در بیانیه گفته شده: «ما بعنوان مالکین حقوق نشر به اتفاق آرا به این جمع بندی رسیده ایم که متاسفانه در حال حاضر دستیابی به مشاوره حقوقی در عربستان سعودی که بتواند نیابت ما را در طرح شکایت حق نشر علیه شبکه بی اوت کیو برعهده داشته باشد، ممکن نیست. ما احساس می کنیم که تمام راه های دشوار پیگیری حقوقی شکایت رسمی علیه نقض حق نشر در عربستان سعودی را پیموده ایم و راهی غیر از پیگیرد قانونی بی اوت کیو و برخورد با مشکل جدی سرقت حق نشر نمی بینیم.»

بیانیه می‌گوید: «تعرض بی اوت کیو به حقوق ما، به کلیه وجوه این صنعت آسیب می‌رساند، از مالکین حقوق تا صاحبان مجوزهای رسمی گرفته تا مصرف کنندگان و هوادارن، سهامداران (شامل بازیکنان، باشگاه و تیم های ملی) و در نهایت خود این رشته ورزشی.»

در بیانیه آمده است: «ما از بیانیه‌های اخیر وزیر فرهنگ و اطلاعات و دولت عربستان سعودی علیه بی اوت کیو استقبال می کنیم. با این وجود با توجه به ابعاد این سرقت درعربستان سعودی و ادامه بدون مانع آن در حال حاضر، از وزیر و دولت عربستان سعودی می‌خواهیم تا اقداماتی سریع و قاطعی علیه بی اوت کیو انجام دهند.»

بیانیه در آخر می‌افزاید: «ما متعهد شده ایم تا به صورت جمعی و انفرادی با تمامی مسئولین مربوطه علیه بی اوت کیو، همکاری کنیم.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش