کرونا در ایران؛ آمار واقعی مبتلایان، چهار برابر افراد شناسایی شده‌است

«به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود، سه نفر دیگر بیمار و در جامعه رها هستند»

آمار واقعی مبتلایان به کرونا ۴ برابر افراد شناسایی شده است -Mona Hoobehfekr/ISNA

طبق گفته‌های رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران دست‌کم چهار برابر آمار اعلام‌شده روزانه است.

حمید سوری دلیل این اختلاف تعداد را «محدودیت انجام تست‌های کرونا و خطای منفی کاذب آن‌ها» عنوان کرد و گفت: «برآورد ما این است که به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود سه برابر آن یعنی سه نفر دیگر بیمار و ناقل ویروس است که شناسایی نمی‌شود و در جامعه رها هستند.»

سوری در گفت گو با ایرنا علت اصلی انتشار کرونا را «ناقلان خاموش و بی علامت» اعلام کرد و گفت افرادی که شناسایی می‌شوند خطر زیادی برای جامعه ندارند چون تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

عضو دیگر ستاد مقابله با کرونا نیز با اشاره به افزایشی بودن آمار ابتلا در ایران از مردم خواست پروتکل‌ها را در ایام نوروز رعایت کنند.

مسعود مردانی گفت: «شیوع بیماری فعلاً به شکل طغیانی نیست ولی افزایش ملایم در شیب موارد ابتلا و مرگ‌ومیر را شاهد هستیم. این در حالی است که موارد کرونای جهش‌یافته انگلیسی هم رو به افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعودی از شهروندان خواست برای مراسم پنج‌شنبه آخر سال به آرامستان‌ها نروند؛ و همچنین افراد بالای شصت سال که تاکنون مبتلا نشده‌اند خواست در خانه بمانند و به دیدوبازدید نوروزی نروند. به گفته مسعودی، «آثار تجمع در پنجشنبه آخر سال پس از ۱۵ روز در موارد بستری و پس از یک ماه در موارد مرگ‌ومیر نمود خواهد یافت.»

به گفته مقامات بهداشتی، در شهرهای کم‌خطر که جزو گروه قرمز و نارنجی نیستند، بالا بودن آمار مبتلایان حتی در صورت پایین بودن تعداد مرگ‌ومیر، نشانه امن بودن نیست و در سه هفته آینده این آمار خود را در تعداد درگذشتگان بر اثر عوارض این بیماری، نشان خواهد داد.

در آخرین گزارش وزارت بهداشت درباره میزان شیوع کرونا در ایران، اعلام شد ۹ شهر در وضعیت قرمز و ۳۱ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بااینکه گفته‌شده است سفر به مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است اما به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر «سفر با تورهای گردشگری دارای کد و استفاده وسایل نقلیه عمومی به شهرهای قرمز و نارنجی، به شرط اسکان در اقامتگاه‌های دارای مجوز مجاز است.»

مقامات بهداشتی در ایران، با توجه به شروع مسافرت‌های نوروزی و دیدوبازدیدها در سراسر کشور و پایین بودن آمار افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند شاهد تعداد بالای مبتلایان در اواخر فروردین و بالا رفتن نرخ مرگ‌ومیر تا میانه اردیبهشت باشیم.