لغو کنسرت گروه لبنانی مشروع لیلا پس از حملات رهبران کلیسا

گروه موسیقی پرطرفدار لبنانی پیش از کنسرت تهدید به خشونت شده بود

ANGELA WEISS / AFP

یک جشنواره موسیقی در لبنان، کنسرت یکی از معروف ترین گروه ها را پس از هفته ها حمله از سوی گروه های وابسته به کلیسا، برای «اجتناب از خونریزی» لغو کرد.

قرار بود مشروع لیلا، گروه چهار نفره با شهرت بین المللی که ترانه هایش به خاطر مطرح کردن تابوهای جهان عرب معروفیت دارد، ماه آینده در جشنواره موسیقی «بیبلوس» کنسرت بدهد.

اما پیش از برگزاری این جشنواره معتبر، این گروه هدف کارزار رهبران کلیسا و سیاستمداران محافظه کاری قرار گرفت که اعضای آن را به خاطر اشعار ترانه هایشان به توهین به مسحیت متهم کردند. اسقف اعظم کلیسای مارونی ادعا کرد که ترانه های این گروه «ارزش های مذهبی و انسانی را تضعیف و به نمادهای مقدس مسیحیت حمله می کند». 

فشار گروه های وابسته به کلیسا، با تهدید کاربران شبکه های اجتماعی به خشونت فیزیکی ادامه یافت. برخی از آن ها گفتند اگر کنسرت این گروه برگزار شود، آن را با توسل به زور متوقف خواهند کرد. کاربری در فیسبوک خواست که گروه مشروع لیلا «گلوله باران شود». 

روز سه شنبه، برگزارکنندگان جشنواره گفتند کنسرت مشروع لیلا را «با توافق گروه» لغو کرده اند زیرا نمی توانند امنیت هنرمندان و حاضرین در جشنواره را تضمین کنند.

لغو این کنسرت موجب بحث و جدل فراوانی بر سر آزادی بیان در لبنان شده است. لبنان، به طور سنتی، نسبت به همسایگانش کشور آزادتری بوده است، اما گروه های حقوق بشری هشدار داده اند که در سال های اخیر آزادی بیان به گونه ای فزاینده مورد حمله قرار گرفته است.

مشروع لیلا در سال ۲۰۰۸ توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت شکل گرفت. در این ده سال، آن ها پیشکسوت نوعی موسیقی دگرگونه موسوم به راک آلترناتیو، مجموعه ای از پاپ، موسیقی محلی و الکترونیک در منطقه بودند. آن ها در اشعار خود به مسائل سیاسی و اجتماعی می پردازند.

اشعار ترانه های آن ها همه چیز، از محیط زیست تا حقوق زنان و تغییرات سیاسی در خاورمیانه را دربر می گیرد. ترانه هایشان را به زبان عربی می خوانند، اما بلیط کنسرت هایشان در اروپا و آمریکا پیش فروش می شود که برای یک گروه لبنانی دستاوردی نادر است.

گروه که خواننده اصلی آن «حامد سنو» علنا دگرباش است، سردمدار حقوق دگرباشان جنسی در منطقه ای است که در این زمینه عقب است. در سال ۲۰۱۷، به دنبال به اهتزاز در آمدن پرچم رنگین کمان (نماد دگرباشان) در کنسرتی در مصر، نمایش آن ها در آن کشور ممنوع اعلام شد و کنسرت هایشان در اردن لغو شد.

اما مشروع لیلا بارها در لبنان، از جمله دوبار در جشنواره «بیبلوس» کنسرت داده و هرگز با چنین سطحی از مخالفت در کشورش روبرو نشده است.

این گروه در واکنش به لغو برنامه اش گفت ترانه هایشان سوء تعبیر شده و دروغ هایی در مورد آن ها در شبکه های اجتماعی پخش شده است. 

مشروع لیلا در بیانیه ای گفت: «ما حقیقتا و صمیمانه در برابر هرکس که فکر می کند کیش و اعتقاداتش هدف ترانه های ما قرار گرفته، احساس تاسف می کنیم. به آن ها اطمینان می دهیم که ترانه های ما از مقدسات یا اعتقادات تخطی نمی کند و اگر هم توهینی شده از جانب کسانی بوده که اقدام به هتک حرمت، افترا و ایجاد رسوایی کرده اند».

بیانیه می افزاید: «احترام ما به عقاید سایرین به همان اندازه عمیق است که احترامی که برای حق متفاوت بودن قائلیم». 

سازمان دیده بان حقوق بشر، لغو کنسرت را «تازه ترین (مورد) از بالا گرفتن کارزار سرکوب آزادی صلح آمیز بیان در لبنان» خوانده است. 

لاما فقیه، جانشین ریاست اداره خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «این واقعه نشان می دهد چگونه بهتان جنایت بار، تحریک و هتک حرمت توسط گروه های مقتدر مورد سوء استفاده قرار گرفته و چگونه آن ها در دفاع از صداهای در حاشیه قرار گرفته و کسانی که نظراتی متفاوت دارند، شکست خورده اند. لبنان اکنون به جمع دولت های متجاوز منطقه می پیوندد و آزادی بیان را پایمال کرده و استعدادها و تعامل هایی که این کشور را ساخته، از میان می برد». 

دیده بان حقوق بشر دولت لبنان را به دلیل نحوه واکنش به کارزار تهدیدهای خشونت آمیز علیه این گروه به باد انتقاد گرفت. این سازمان گفت وزارت کشور لبنان دو تن از اعضای گروه را به مدت شش ساعت بازجویی کرده و مقام های امنیتی سپس آن ها را مجبور کردند تعهد بدهند که حساب های خود را در شبکه های اجتماعی سانسور کنند.

سازمان عفو بین الملل نیز گفت که لغو کنسرت مشروع لیلا «نتیجه مستقیم شکست دولت در اتخاذ موضعی محکم در برابر تنفر و تبعیض است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از موسیقی