خرس کوکائینی چگونه به هالیوود راه پیدا کرد؟

«خرس کوکائینی» سومین فیلم داستانی «بنکس» پس از «فرشتگان چارلی» و «پیچ پرفِکت ۳» است

الیزابت بَنکس، بازیگر سینما، در حال ساختن فیلمی از روی داستان این خرس است - AFP

هنگامی که کارآگاهان پلیس در سال ۱۹۸۵ جسد «خرس کوکائینی» را پیدا کردند، در مورد علت مرگش تردیدی به خود راه ندادند. 

جسد این خرس هشتاد کیلویی در کنار ساکی پیدا شد که پیش از آن که از هواپیمای یک قاچاقچی به بیرون پرتاب شود، بیش از ۳۰ کیلو کوکائین در آن بود. اما اکنون حدود ۴۰ بسته خالی کوکائین در اطراف جسد خرسی که از مصرف بیش از حد این ماده مخدر جان داده بود، پراکنده است. 

حال هالیوود در حال ساختن فیلمی از روی این داستان  به کارگردانی بازیگر سینما، الیزابت بَنکس، است.  

این محموله کوکائین به ارزش ۱۵ میلیون دلار را اندرو تورنتون، پسر صاحب ثروتمند یک مزرعه پرورش اسب در کنتاکی در سال ۱۹۸۵ از هواپیما بیرون انداخته بود. 

تورنتون، وکیل دعاوی پیشین و افسر پلیس مامور مواد مخدر، در حال قاچاق یک محموله کوکائین از کلمبیا در یک هواپیمای کوچک «سِسنا»، بسته‌های کوکائین را بر فراز شمال ایالت جورجیا به پایین می‌انداخت. 

بنا به گزارش اداره آگاهی جورجیا، تورنتون حین پرش از هواپیما «سرش به دم آن اصابت کرده بوده» و قادر به باز کردن چتر نجاتش نشده بوده است.  

جسد تورنتون در نزدیکی شاهراه «ناکسویل» در «تنسی» درحالی که عینک ویژه دید در شب، یک جلیقه ضد گلوله و کفش‌های مارک «گوچی» به پا داشت، یافت شد.   

تورنتون ۴۰ساله همچنین ۴۵۰۰ دلار وجه نقد، دو سلاح کمری، چندین چاقو و کلید هواپیما را به همراه داشت.  هواپیمای بدون سرنشین او چند ساعت بعد در ارتفاعات کارولینای شمالی سقوط کرد. در آن هنگام مقامات آگاهی خط پرواز او را دنبال کردند و در امتداد آن نُه کیف دیگر مملو از کوکائین پیدا کردند.  

سه ماه پس از درگذشت تورنتون و خرس یادشده، دهمین کیف در خطه جنوبی مرز میان دو ایالت تنسی و جورجیا در جنگل‌های ملی «چاتاهوچی» یافت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این پایان ماجرای شگفت‌انگیز خرس نبود.

جسد  پر شده او (عمل تاکسیدرمی که در آن پوست حیوان مرده را کنده و بدن آن را با دیگر مواد بازسازی می‌کنند) از روی نام «پابلو اِسکوبار»، قاچاقچی معروف کلمبیایی، «پابلو اِسکوبِر» (بِر به معنی خرس در زبان انگلیسی) نامیده شد و هم‌اکنون خارج از فروشگاه «کنتاکی فوُر کنتاکی» در «لگزینگتون» ایالت کنتاکی قرار دارد. 

آن‌ها جسد این خرس را پس از جست‌وجوی فراوان یافتند و تاریخچه آن  را در تارنمایشان به اشتراک گذاشتند. 

دامپزشکی که خرس را کالبد شکافی کرده بود به بنیانگذاران این شرکت گفت: «شکمش به معنای واقعی کلمه لبریز از کوکائین بود. هیچ پستانداری روی زمین نمی‌توانست از آن جان سالم بدر ببرد. این خرس از خون‌ریزی مغزی گرفته تا قطع نفس، افزایش شدید دمای بدن، از کار افتادن کلیه‌ها، ایست قلبی و سکته، به هر عارضه‌ای که فکر کنید مبتلا شده بود.»  

پوست خرس نهایتا تاکسیدرمی و به منطقه تفریحات ملی رودخانه «چاتاهوچی» اهدا و در مرکز گردشگری پارک قرار داده شد. اما به دنبال آتش‌سوزی در این پارک، پوست پر شده خرس به انبار و سپس به یک موسسه رهنی داده شد.  

از آن جا، «وایلون جنینگز» خواننده معروف ترانه‌های محلی آمریکا آن را خرید و به دوستش «ران تامسون» در لس‌آنجلس هدیه کرد. 

با درگذشت ران تامسون در سال ۲۰۰۹، خانه و متعلقاتش همراه با خرس کوکائینی به حراج گذاشته شد و از سوی یک چینی مهاجر به نام «ژو تانگ» به مبلغ ۲۰۰ دلار خریداری شد. 

پس از درگذشت آقای تانگ در سال ۲۰۱۲، بیوه او به صاحبان «کنتاکی فور کنتاکی» گفت اگر هزینه نقل و انتقال او را تقبل کنند، خرس را به آن‌ها خواهد بخشید. 

اکنون «پابلو اسکوبِر» ستاره شبکه‌های اجتماعی در مرکز تفریحات کنتاکی در لگزینگتون است. «خرس کوکائینی» که فیلم‌برداری آن تابستان امسال آغاز خواهد شد، براساس فیلم‌نامه بدون عنوان «جیمی واردن» تنظیم شده است. 

«فیل لُرد» و «کریس میلر» تهیه‌کنندگان آن هستند که پیش‌تر «فیلم لگو» را کارگردانی کرده‌اند. 

«خرس کوکائینی» سومین فیلم داستانی «بنکس» پس از «فرشتگان چارلی» در سال ۲۰۱۹ و «پیچ پرفِکت ۳» در سال ۲۰۱۵ است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر