آمریکا و اروپا: اسد مسئول زجر سوری‌ها است؛ خامنه‌ای: قابل ستایش است

آمریکا و اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، طرح برگزاری انتخابات در سوریه نه آزادانه است و نه عادلانه

بشار اسد در دیدار با خامنه‌ای، با حضور علی اکبر ولایتی-HO / IRANIAN SUPREME LEADER'S WEBSITE / AFP

همزمان با ابلاغ پیام احوالپرسی علی خامنه‌ای از بشار اسد به سفیر جدید سوریه در ایران، آمریکا و اروپا در بیانیه‌ای مشترک اسد را مسئول زجر کشیدن مردم سوریه معرفی کردند.

در دهمین سالگرد جنگ داخلی در سوریه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه‌ای رئیس‌جمهور سوریه و حامیانش را مسئول سال‌ها جنگ و بحران انسانی ناشی از آن خواندند.

این در حالی است که علی‌اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای ضمن ابلاغ پیام او به سفیر سوریه گفت: «رئیس‌جمهور سوریه رهبری قوی و شجاع و با استقامت است و در برابر همه توطئه‌ها و دشمنی‌ها ایستادگی کرده است.»

جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی‌ترین حامیان بشار اسد در دهه اخیر بوده و به گمان بسیاری بدون کمک‌های مالی، نیروی انسانی و کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی بقای اسد ممکن نبود. البته مقامات تهران می‌گویند نیروهایی که در سوریه حضور دارند تنها کمک مستشاری انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیام رهبر جمهوری اسلامی آمده که «آقای اسد شخصیتی ممتاز و یکی از رهبران بزرگ و قابل ستایش کشور خود، منطقه و محور مقاومت است.»

ولایتی در بخش دیگری از ابلاغ این پیام با توجه به ابتلای اسد و همسرش به کرونا گفت: «جمهوری اسلامی آماده اعزام تیم پزشکی متخصص جهت عیادت از رئیس‌جمهور سوریه است.»

در مقابل، در بیانیه مشترک آمریکا و اروپا از سازمان‌ها و افرادی که برای روشن شدن ابعاد فاجعه ۱۰ ساله در سوریه، مستند کردن موارد شکنجه، آزار و کشتار جمعی و نقض حقوق بشر تلاش می‌کنند، تقدیر شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار مردم سوریه می‌ایستد و خواستار پایان دادن به بحران در سوریه و پاسخگویی سرکوبگران است.

بحران سوریه که ۱۰ سال پیش به دنبال اعتراض مسالمت آمیز به رژیم اسد آغاز شد، اکنون یک بحران تمام عیار و فاجعه‌ای انسانی است که دست‌کم ۴۰۰ هزار کشته، ۲ میلیون زخمی و ۱۳ میلیون بی‌خانمان و آواره به جا گذاشته است.

آمریکا و اروپا بار دیگر خواستار برقرار آتش‌بس در سوریه و همکاری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور شدند.

وزرای خارجه این چهار کشور اروپایی و آمریکا همچنین از طرح دمشق برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاد کرده و تاکید کردند این انتخابات نه آزادانه است و نه عادلانه.

بیشتر از جهان