واتیکان: ‌ازدواج همجنسگرایان گناه است،‌ این حرف خداست

«واتیکان اعلام کرد که کلیسای کاتولیک گفت «خداوند نمی‌تواند گناهان را بیامرزد»

پاپ فرانسیس پیش‌تر حمایت قانونی از ازدواج زوج‌های هم‌جنس‌گرا را تأیید کرده بود، اما این بیشتر مربوط به حوزه مدنی بود تا کلیسا- Tiziana FABI / POOL / AFP

واتیکان در فرمانی که روز دوشنبه صادر شد، اعلام کرد که کلیسای کاتولیک قادر به حمایت از ازدواج هم‌جنسگرایان نیست، زیرا خداوند «نمی‌تواند گناهان را بیامرزد.»

پاسخ رسمی دفتر ارتدوکسی واتیکان، جماعت آموزه‌های ایمان، به این سؤال که آیا کلیسا قدرت حمایت از ازدواج بین افراد هم‌جنس را دارد، این بود: «منفی.»

در توضیح آن در متنی دو صفحه‌ای مورد تأیید پاپ فرانسیس، به هفت زبان نوشته شد: «کلیسا قدرت حمایت و آمرزش ازدواج بین افراد هم‌جنس را ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

«كلیسا یادآوری می‌کند كه خداوند هرگز از آمرزش تک تک فرزندان باایمان خود در این جهان دست نمی‌کشد، زیرا ما برای او از تمام گناهانی که می‌توانیم مرتکب شویم، مهم‌تر هستیم. اما گناه را نمی‌تواند و نخواهد آمرزید.»

این فرمان بین «پذیرش» و «آمرزش» همجنسگرایان از سوی کلیسای کاتولیک، تمایز ایجاد کرده است و علی‌رغم پذیرش این پیوند، از ازدواج‌شان حمایت نکرده است.

این اعلامیه ظاهراً تأثیر خاصی روی امور روزمره واتیکان نخواهد داشت. بیشتر نوعی راهنما برای کشیش‌هایی است که قصد دارند چنین پیوند‌هایی را انجام دهند، تا به معنای تغییرجهت کلیسا باشد که از دیرباز روابط هم‌جنسگرایان را «رفتاری انحرافی» قلمداد کرده است.

در این فرمان آمده است: «حمایت از روابط یا پیوند‌هایی که، هر چند ثابت، شامل روابط جنسی خارج از ازدواج می‌شوند، غیرمجاز است... همین‌طور ازدواج بین افراد از یک جنس.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واتیکان در توضیح بیشتر این تصمیم توضیح داد که این فرمان «نوعی تبعیض ناعادلانه» نیست و در روابط هم‌جنسگرایان «عناصر مثبتی» وجود دارد که باید «ارزش داده شوند.»

با این حال، گفته شد که کلیسا «نمی‌تواند این روابط را توجیه کند و تحت قوانین کلیسا به آن‌ها اعتبار ببخشد، زیرا عناصر مثبت، در چارچوب پیوندی خارج از دستور خالق قرار دارند.»

پاپ فرانسیس پیش‌تر حمایت قانونی از ازدواج زوج‌های هم‌جنس‌گرا را تأیید کرده بود، اما این بیشتر مربوط به حوزه مدنی بود تا کلیسا.

پاپ در سال ۲۰۱۹ در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در مکزیک، تله‌ویسا، این اظهارات را بیان کرد، اما تا سال گذشته که در فیلمی مستند قید شدند، از سوی واتیکان بر آن سرپوش گذارده شده بود.

او در آن فیلم گفت: «همجنسگرایان حق دارند در چارچوب خانواده زندگی کنند. آن‌ها فرزندان خدا هستند و حق دارند خانواده داشته باشند.»

«هیچ‌کس نباید به این دلیل رانده شود یا بد زندگی کند. ما باید یک قانون اتحادیه مدنی وضع کنیم. به این ترتیب آن‌ها تحت پوشش قانون قرار می‌گیرند.»

آندرئا روبرا، سخنگوی گروه مسیحی ایتالیایی «راه‌های امید» حامی دگرباشان جنسی، در پاسخ به فرمان روز دوشنبه، به روزنامه واشنگتن پست گفت: «نمی‌فهمند که داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج یک انتخاب نیست، زیرا چنین چیزی نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

«من از [کلیسا] می‌پرسم: تکلیف این زوج‌های هم‌جنس‌گرای باایمان چیست؟»

© The Independent

بیشتر از جهان