رکورد جدید اسپیس‌اکس؛ ۹ بار استفاده از موشک فالکون ۹

«تمام هدف اسپیس‌اکس، کمک به محقق شدن یک زندگی چندسیاره‌ای است»

فالکون۹ اولین موشک مداری است که می‌توان از آن استفاده مجدد کرد - SPACEX / AFP

اسپیس‌اکس با پشت سر گذاشتن رکورد قبلی خود، این بار یک موشک فالکون ۹ را ۹ بار با موفقیت پرتاب کرده و فرود آورده است. این پرتاب که در روز چهاردهم مارس از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا انجام شد، بیست و دومین ماموریت استارلینک و هشتمین پرتاب اسپیس‌اکس در ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ ماهواره استارلینک در مدار هستند که به کاربران مستقر در زمین، در ایالات متحده، کانادا، آلمان و نیوزلند، اینترنت پرسرعت ارائه می‌کنند. اسپیس‌اکس امیدوار است که طی چند سال آینده، صورت فلکی ماهواره‌ای خود را به منظور گسترش آن برای پوشش ۹۹ درصد جمعیت جهان توسعه دهد.

کیت تایس، مهندس ارشد اسپیس‌اکس، می‌گوید: «پرتاب امروز استارلینک به ویژه خیلی خاص است، زیرا این نخستین باری است که ما یک موشک فالکون ۹ را ۹ بارپرتاب می کنیم.» 

«نخستین بار چهارسال پیش بود که از تقویت کننده موشک فالکون۹ استفاده مجدد کردیم. از این رو استفاده از تقویت‌کننده موشک برای بار نهم واقعا فوق‌العاده است و با هیجان بی‌نظیری برای تیم ما همراه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فالکون۹ اولین موشک مداری است که می‌توان از آن استفاده مجدد کرد و الهام‌بخش سایر شرکت‌های خصوصی فضایی از قبیل بلواوریجین بوده است تا آنها نیز راکت‌هایی با قابلیت استفاده مجدد تولید کنند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، مدام بر اهمیت موشک‌های سریع با قابلیت استفاده مجدد تاکید کرده است که پروازهای فضایی را به شدت ارزان‌تر و در دسترس‌تر خواهند کرد.

پس از پرتاب استارلینک در روز یکشنبه، آقای ماسک گفت که از پروژه اینترنت فضایی این شرکت در این راستا استفاده خواهد شد تا به رویای او مبنی بر مسکونی‌سازی مریخ، جامه عمل بپوشاند.

این میلیاردر غول فناوری، شرکت اسپیس‌اکس را با این هدف پایه‌ریزی کرده است که روزی بشریت را با هدف تضمین بقای بشر در آینده، به یک گونه چندسیاره‌ای تبدیل کند.

فناوری موشک با قابلیت استفاده مجدد، برای موشک‌های استارشیپ سازگار شده است که در حال حاضر با امید دستیابی به هدف رویایی این شرکت، یعنی فرستادن انسان به مریخ در سال‌های آینده، در حال گذراندن آزمایش‌های فشرده‌اند.

آقای ماسک که اینک دومین فرد ثروتمند جهان است، سال گذشته  گفته بود: «دلیل جمع‌آوری ثروت من بر روی زمین، کمک به تحقق این رویاست.»

«تمام هدف اسپیس‌اکس واقعا کمک به محقق شدن یک زندگی چندسیاره‌ای است»، اما درآمد بالقوه پرتاب ماهواره‌ها به ایستگاه فضایی، در حدود سه میلیارد دلار در سال است. اما من فکر می‌کنم درآمد ارائه پهن‌باند، چندین برابر هم بیشتر باشد؛ احتمالا به صورت تقریبی چیزی حدود سی میلیارد دلار در سال.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی