«لختگی خون هیچ ربطی به واکسن آسترازنکا ندارد»

چند کشور اروپایی استفاده از واکسن آسترازنکا را به دلیل بیم از عوارض جانبی متوقف کرده‌اند

چند کشور در جهان گفته‌اند تزریق واکسن آسترازنکا را که با همکاری بریتانیا و شرکت دارویی سوئدی تولید شده است، دست‌کم تا حدی به تعویق خواهند انداخت- REUTERS/Tiksa Negeri

رئیس گروه تولید واکسن  دانشگاه آکسفورد می‌گوید هیچ گونه نشانه‌ای در بریتانیا حاکی از افزایش خطرات ناشی از لختگی خون در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا وجود ندارد. 

در پی آن که چند کشور در جهان گفته‌اند تزریق واکسن آسترازنکا را که با همکاری بریتانیا و شرکت دارویی سوئدی تولید شده است، دست‌کم تا حدی به تعویق خواهند انداخت، اندرو پولارد گفت داده‌های موجود، به ارتباط میان موارد لختگی خون و این واکسن اشاره ندارد. 

آقای پولارد در برنامه «تودِی» رادیوی چهار بی‌بی سی گفت: «ما شواهد اطمینان‌بخشی در دست داریم که نشان می‌دهد موارد لخته شدن خون در بریتانیایی‌ها که بیشترین دوز این واکسن را در اروپا دریافت کرده‌اند، افزایش نیافته است.»  

او گفت مهم است که گزارش‌های مربوط به لختگی خون به دقت بررسی شود، اما هشدار داد که تنها در بریتانیا روزانه سه هزار مورد لخته شدن خون در افراد دیده می‌شود. 

او گفت: «روشن است که این موارد لختگی خون در جریان واکسیناسیون عمومی هم ادامه می‌یابد. در آن صورت، باید این موارد را جدا کرد و دید آیا به واکسن ارتباط دارد یا نه.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون بیش از ۱۱ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در بریتانیا تزریق شده است. آژانس نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی بریتانیا می‌گوید هیچ مدرکی دال بر افزایش موارد لختگی خون در افراد واکسینه شده با واکسن  آسترازنکا وجود ندارد.  

از آقای پولارد سؤال شد که آیا بریتانیا نیز باید به تاسی از جمهوری ایرلند و دیگر کشورها تزریق واکسن‌های آسترازنکا یا برخی محموله‌های آن را ممنوع کند، و او در پاسخ گفت که این امر باید در مقابل «خطرات چشمگیر ناشی از ابتلا به کووید و این که بدون واکسیناسیون از قرنطینه خارج شویم، بررسی شود. در آن صورت با ده‌ها هزار مورد مرگ و میر بیشتر در سال جاری روبه‌رو خواهیم بود.»

در زمینه نگرانی‌های عمومی در مورد واکسن آسترازنکا، سازمان نظارت بر داروی بریتانیا از مردم خواسته است که به برنامه واکسیناسیون خود ادامه دهند. دکتر فیل برایان، رئیس اداره نظارت بر ایمنی واکسن در بریتانیا، گفت مردم «باید همچنان همگام با این که به آن‌ها گفته می‌شود، واکسن کووید-۱۹ را تزریق کنند.»

تولیدکننده واکسن آسترازنکا همچنان در مورد ایمنی این واکسن‌ها مصرّ است و می‌گوید مرور داده‌های موجود در مورد ۱۷ میلیون نفری که در بریتانیا و اتحادیه اروپا با آن واکسینه شده‌اند، هیچ گونه گواهی حاکی از افزایش خطرات جانبی ارائه نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان