جمهوری اسلامی، «رونمایی از واکسن کرونا ساخت وزارت دفاع»

«این همان واکسنی است که فخری‌زاده و تیم او از مدت‌ها پیش در وزارت دفاع شروع‌ کرده بودند»

هنوز هیچ‌کدام از واکسن‌های ایرانی مجوزهای لازم برای تولید را ندارند-IRNA

وزیر بهداشت ایران از رونمایی یک واکسن جدید ساخت ایران، برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

سعید نمکی گفت که «این همان واکسنی است که تولید آن با فعالیت شهید فخری‌زاده و تیم او از مدت‌ها پیش در وزارت دفاع شروع‌شده بود»، و افزود که این وزارت‌خانه سه‌شنبه همین هفته  از این واکسن رونمایی خواهد کرد.

واکسن سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، پس از رونمایی وارد فاز آزمایش مطالعه انسانی خواهد شد.

این تنها واکسنی نیست که ایران در چند ماه گذشته مدعی ساخت آن‌ها شده است.

سه واکسن کرونای دیگر نیز در ایران به مرحله «کارآزمایی و مطالعه انسانی» رسیده است؛ واکسن موسسه برکت ستاد فرمان اجرایی امام، واکسن تزریقی تنفسی موسسه سرم‌سازی رازی، و یک واکسن دیگر که گفته می‌شود حاصل پروژه تحقیقاتی مشترک بین ایران و کوباست.

اگرچه معاون کل وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون عمومی در ایران از خرداد و تیرماه سال آینده با استفاده از «واکسن ساخت دانشمندان ایرانی» خبر داد، اما هنوز هیچ‌یک از واکسن‌های نام‌برده شده مجوزهای لازم برای تولید را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تأکید مقامات ایرانی بر روی استفاده از «توانمندی محققان داخلی» بوده است، اما تا زمان رسیدن به واکسن ایرانی که قابلیت تزریق انسانی داشته باشد، ایران تا کنون یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن کرونا خریده است.

به گفته  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ایران تا امروز ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی دریافت کرده است. علیرضا رئیسی گفت: «۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات هندوستان وارد کشور شده و ۳۷۵ هزار دوز دیگر از این واکسن نیز دوشنبه می‌رسد و درمجموع ۵۰۰ هزار دوز واکسن هندی خواهیم داشت. ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی نیز وارد کشور شده است و در کل حدود یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن داریم.»

درحالی‌که آمار بیماران کرونا در اغلب استان‌های ایران روندی افزایشی را نشان می‌دهد، سرعت واکسیناسیون بسیار آهسته‌تر از آن است که بتواند در چند هفته آینده تأثیری بر روی این شیب صعودی داشته باشد.

به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند.

 کیانوش جهانپور با اشاره به این که «واکسن ورق را برمی‌گرداند»، گفت: «از مزایای کرونا این بود که موجب احیای دوباره صنعت واکسن در کشور شد و اگر این روند ادامه یابد، در چند ماه آینده ما جزو تولیدکنندگان اصلی و هاب منطقه‌ای توزیع واکسن خواهیم بود. ما در داخل با ۳۰ میلیون دلار می‌توانیم خط تولید واکسن ایجاد کنیم که عدد قابل‌توجهی نیست.»

 ایران با اعلام ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، مایه کوبی همگانی را با خرید واکسن روسی ایران آغاز کرد.

پس‌ازآن که خامنه‌ای گفت «به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارم» و دستور او به مسئولان کشور مبنی بر این که «ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است»، حسن روحانی رئیس جمهور هم  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت پیشنهادهایی به ایران برای دریافت واکسن از کشورها و شرکت‌های تولیدکننده واکسن وجود داشته که به آن‌ها جواب رد داده‌اند.