بسیج فعالان اجتماعی در دفاع از ترانه‌خوانی دختران افغان

وزارت معارف افغانستان ترانه‌خوانی دختران بیشتر از ۱۲ سال را ممنوع کرده است

وزارت آموزش و پرورش افغانستان، هفته گذشته طی مکتوب رسمی اعلام کرد که دختران مدارس که بالاتر از ۱۲ سال سن دارند، نباید در مجالس رسمی در این کشور ترانه‌خوانی کنند.

به گفته‌ سخنگوی این وزارت:«این تصمیم پس از درخواست شاگردان و خانواده‌های آنان و به دلیل حجم بالای محتوای آموزش، دانش آموزان هم زمان به درس‌های خود و هم مسائل حاشیه‌ای مانند ترانه‌خوانی بپردازند (ممکن نبوده)، اتخاذ شده است.»

این تصمیم یک نهاد بزرگ آموزشی افغانستان، با واکنش‌های زیادی شهروندان آن در داخل و خارج از این کشور مواجه شده است. شماری از شهروندان آن از این تصمیم وزارت آموزش و پروش انتقاد دارند اما شماری دیگر از آنان استقبال می‌کنند.  

شماری که طرفدار ترانه‌خوانی دختران در این کشور هستند می‌گویند که این تصمیم وزارت آموزش و پروش افغانستان برگرفته شده از دیدگاه طالبان است و تلاش می‌شود که با این گونه‌ تصمیم‌ها، زمینه ورود این گروه (طالب)، را فراهم بسازند و حقوق و آزادی زنان به ویژه دختران دانش‌آموز را پایمال کرده، صدای آنان را در گلوی‌شان خفه بسازد و به حاشیه کشانیده شوند.

مخالفان این تصمیم وزارت آموزش و پرورش افغانستان با کارزارهای ترانه‌خوانی در صفحات اجتماعی و رخنامه‌های شخصی شان به گونه فردی و گروهی و پیامک‌ها در رابطه به حمایت از دختران ترانه‌خوان مدارس تلاش دارند مکتوب صادر شده دوباره ملغا اعلام شود و هیچ گونه محدودیتی برای دختران ‌و زنان ترانه‌خوان این کشور ایجاد شود.

طرفداران و حامیان ترانه‌خوانی دختران مدارس، سیاسیون افغان، خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، آوازخوانان و مردم عادی این کشور نیز هستند و تلاش دارند که صداها و پیام‌های‌شان را به گوش مسئولان و مخالفان ترانه‌خوانی دختران  برسانند.

فریحه ایثار، که همراه خواهرش فرحت ایثار در اعتراض به تصمیم وزارت آموزش و پرورش این کشور ترانه‌ دوگانه‌ا‌ی را سروده، در گفت‌وگوی که با ایندپندنت فارسی گفت:«ما دو خواهر با سرودن این ترانه‌ دوگانه خواستیم که صدای‌مان را به گوش مسئولان و این دستور تبعض آمیز و خلاف قانون اساسی که اتخاذ شده و تلاش دارند صدای کودکان و به ویژه زنان را خاموش بسازند برسانیم و به آنها خاطر نشان بسازیم که ما زنان جامعه در برابر هرگونه تصمیم تبعیض‌آمیز و عقب‌گرایانه می‌ایستیم. بدانند که آزادی بیان یک اصل است و نباید زنان به ویژه دختران را به حاشیه بکشانند.»

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری افغانستان نیز نوشت:«مطمئن هستم که در نظام جمهوریت تصمیمی برای خاموش کردن آواز زنان گرفته نخواهد شد و از شهر بی‌سرود و ترانه بیزارم.»

فرخنده زهرا نادری، عضوی پیشین مجلس این کشور گفت:«به جرم بی‌کفایتی مسئولان، نباید دختران این سرزمین از مهارت‌های مسلکی در سطح ملی محروم شوند.»

احمد سرمست، مدیر انستیتوت ملی موسیقی افغانستان همچنین گفت:«تصمیم معارف شهر، در مغایرت با قوانین ملی و میثاق‌های بین‌المللی چون حقوق طفل و حقوق بشر می‌باشد.»

لینا روزبه، خبرنگار افغان گفت:«چرا این سرزمین را برای دختران و زنان آن سرزمین به عقب می‌چرخانید و عرصه زندگی را برای آن‌ها تنگ می‌کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرحناز فروتن، خبرنگار، نوشت:«حالا با دست دراز، گلوی دختران ما را می‌فشارند.»

فرهاد دریا، آواز خوان مشهور افغانستان می‌گوید:«وزارت آموزش و پرورش افغانستان وظیفه دارد به نوجوانان و نسل‌های نو یاد بدهد چگونه دیدباز و نظر فراخ در مورد زندگی داشته باشند.»

اما شماری دیگر از شهروندان این کشور با استقبال از عدم ترانه‌خوانی دختران مدارس، می‌گویند که دختران مدارس مکلف به یادگیری درس‌های خویش هستند و نباید در جریان مراسم‌های سیاسی اشتراک کنند و به نام ترانه‌خوانی وقت خویش را ضایع بسازند.

رامین صالح، که مخالف ترانه‌خوانی دختران مدارس است، گفت:«وزارت آموزش و پرورش کشور اقدام نیک کرده است و ما از آن حمایت می‌کنیم. هیچ نیاز نیست که دختران جوان به نام ترانه‌خوانی در محافل‌ سیاسی اشتراک کنند و زیر پای دیگران گل بریزند و وقت خویش را تلف کنند.»

ظاهرشاه شکیب، نیز مخالف ترانی‌خوانی دختران مدارس است و می‌گوید:«ما نباید این قدر در این زمینه مصروف شویم، انتقاد کنیم و وقت خویش را تلف. شاگردان مدارس به‌خاطر آموزش درس می‌آیند نه اینکه مصروف چیزهای دیگری شوند. مشکل نیست اما باید در محافل بانوان، دختران ترانه بخوانند و در محافل مردان پسرها. این جای بحث و گفت‌وگو ندارد.»

در همین حال، وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری غنی، در امور روابط عامه و استراتژیک، حمایتش را از ترانه‌خوانی دختران مدارس اعلام کرد و گفت:«قانون اساسی کشور حقوق، وجایب و آزادی‌های فردی و جمعی اتباع کشور را تضمین کرده است. هیچ فرد یا نهادی اجازه ندارد تا برخلاف روحیه قانون اساسی برای شهروندان کشور حدود تعیین کند.»

او افزود:«ما با رهبری وزارت معارف در تماس هستیم تا در این مورد موضع‌گیری خود را روشن کند.»   

بیشتر از موسیقی