استفاده از کلمه «الله» دیگر برای مسیحیان مالزی ممنوع نیست

با حکم دادگاه مسیحیان نیز می‌توانند کلمات الله، کعبه، بیت‌الله و صلات را بر زبان بیاورند

کلیسای جامع سن ‌جان در کوالالامپور، پایتخت مالزی - JOHN ISHII / AFP

دادگاهی در مالزی پس از یک دهه نبرد قانونی، یک بخشنامه دولت را لغو کرد که در آن مسیحیان از استفاده از کلمه «الله» برای اشاره به خدا منع شده بودند.

این حکم در نتیجه شکایت مطرح شده توسط جیل ایرلند لارنس بیل، مسیحی ساراواکی صادر شده است که در سال ۲۰۰۸ با به چالش کشیدن بخشنامه ۱۹۸۶ ممنوعیت استفاده از این کلمه برای مسیحیان را به دادگاه کشاند.

خانم بیل این چالش قانونی را اندکی پس از آن مطرح کرد که دولت هشت دیسک فشرده آموزشی او را در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور به خاطر کلمه «الله» در عناوین آنها توقیف کرد.

استفاده از کلمه «الله» توسط غیر مسلمانان مدتهاست که موضوع اختلاف در این کشور است و اغلب باعث خشونت علیه مسیحیان کشور می‌شود. مسیحیان کمتر از ۱۳ درصد از ۳۲ میلیون نفر جمعیت مالزی را تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدت‌هاست که مقامات مالزی معتقدند که استفاده از کلمه «الله» در ادبیات غیراسلامی می‌تواند مسلمانان را سردرگم کند و باعث شود آنها از اسلام دور شوند. رهبران مذهبی مسیحی استدلال کرده‌اند که استفاده از کلمه «الله» در کتاب مقدس مالایی زبان و سایر متون برای اشاره به خدا و پیش از اسلام استفاده شده است.

پس از شش سال نبرد حقوقی، در سال ۲۰۱۴، یک دادگاه‌ در مالزی به غیرقانونی بودن توقیف و برگرداندن لوح‌های فشرده خانم بیل حکم صادر کرد، اما حکم دادگاه همچنان درباره حق اساسی استفاده از کلمه «الله» و عدم تبعیض علیه مسیحیان ساکت بود.

روز چهارشنبه، دادگاه اعلام کرد که ممنوعیت سال ۱۹۸۶ وزارت کشور «غیرقانونی» و «غیرمنطقی» است. به نقل از رسانه‌های محلی‌، قاضی دادگاه تجدیدنظر، نور بی آرفن در حکم خود نوشته است: «این واقعیت که آنها [مسیحیان] ۴۰۰ سال از این کلمه [الله] استفاده کرده‌اند، قابل چشم پوشی نیست.»

در کنار این حکم، دادگاه بخشنامه‌های قبلی وزارت کشور را که استفاده مسیحیان از سه واژه دیگر با منشاء عربی، شامل «کعبه» (مقدس ترین زیارتگاه اسلام در مکه)، «بیت‌الله» (خانه خدا) و صلات» (نماز) را ممنوع کرده بود، لغو کرده است.

قاضی معتقد است که تصمیم منع استفاده از این چهار کلمه «غیرقانونی و خلاف قانون اساسی» است. قاضی گفت: «آزادی در ادای دین و عمل به دین باید شامل حق مالکیت متون‌های مذهبی نیز باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان