یک پیروزی برای کارزار « حق تعمیر وسایل» در اروپا

«حق تعمیر لوازم الکترونیکی» تلاش می‌کند تا با جایگزینی تعمیر به‌جای تعویض، جلوی تولید بی‌رویه لوازم الکترونیکی را بگیرد

دولت انگلستان  انتظار دارد با این اقدام عمر کالاهای خانگی را ده سال افزایش دهد-repair.eu

به‌زودی مصرف‌کنندگان لوازم الکترونیکی در انگلستان حق تعمیر وسایل خود را از شرکت‌های سازنده باز پس خواهند گرفت.

دولت انگلستان گفته است كه قصد دارد اواخر امسال قوانینی وضع كند كه حق تعمیر را برای مصرف‌کنندگان کالاها به رسمیت بشناسد.

طبق قانون جدید، تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی عمدتاً وسایل خانگی مجبور خواهند شد امکاناتی را برای مصرف‌کنندگان و تعمیرگاه‌های مستقل ایجاد کنند که به آن‌ها امکان دسترسی به قطعات یدکی و تعمیر را بدهند.

تولیدکنندگان ملزم خواهند بود تا اطلاعات تعمیر و نگهداری را در زمان خرید به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. این اطلاعات باید به آن‌ها اجازه ‌دهد تا بدون نیاز به مهندسی معکوس، کتابچه راهنما را بخوانند و درواقع ماشین‌آلات خود را تعمیر کنند.

دولت انگلستان می‌گوید انتظار دارد با این اقدام عمر این کالاها را ده سال افزایش دهد.

«حق تعمیر لوازم الکترونیکی» تلاش می‌کند تا با جایگزینی تعمیر به‌جای تعویض، جلو تولید بی‌رویه لوازم الکترونیکی را بگیرد. از سوی دیگر حجم عظیم زباله تولیدشده از این صنعت را نیز کنترل کند. در حال حاضر اغلب شرکت‌های بزرگ، با حذف تعمیر از برنامه فروش خود، به علت خرابی یک قطعه کوچک، کل دستگاه را روانه بازیافت می‌کنند. در مورد دیگری که به انحصار کسب‌وکار می‌انجامد، تولیدکنندگان با در دسترس قرار ندادن اطلاعات تعمیر، خریدار را مجبور به استفاده از خدمات اختصاصی خود آن شرکت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان این امر اعتقاد دارند در مورد تعمیرات لوازم‌خانگی در بسیاری از موارد نیازی نیست خریدار را مجبور به مراجعه به تعمیرگاه خاصی بکنیم.

تلاش اخیر برای گرفتن حق تعمیر از ایالات‌متحده آغاز شد. در صنعت خودروسازی، ماساچوست در سال ۲۰۱۲ اولین قانون تعمیر و ترمیم مالکان وسایل نقلیه موتوری ایالات‌متحده را تصویب کرد که به‌موجب آن تولیدکنندگان خودرو ملزم به ارائه اسناد و اطلاعات لازم برای تعمیر وسایل نقلیه به هر کس هستند.

این قانون هنوز در سطح فدرال تصویب نشده است، اما سازمان‌های عمده تجارت خودرو تفاهم‌نامه‌ای را برای موافقت با رعایت قانون ماساچوست در پنجاه ایالت از سال ۲۰۱۸ امضا کردند.

از مخالفان عمده کارزار حق تعمیر، کمپانی اپل است. بعد از رسوایی مربوط به کاهش عمدی سرعت گوشی‌های قدیمی، بسیاری استدلال کردند که اپل عمداً در عملکرد آیفون‌های قدیمی خرابکاری می‌کند تا مشتریان را مجبور به خرید مدل‌های جدید کند.

جنبش «حق تعمیر» نشان داد که اگر اپل به مصرف‌کنندگان اجازه خرید باتری از اپل یا از طرف ثالث را بدهد و دستورالعمل تعویض آن را در اختیار تعمیرکاران قرار دهد، استفاده‌کنندگان از این تلفن همراه با پرداخت هزینه کمتری می‌توانند از محصول خریداری‌شده برای مدت طولانی‌تری استفاده کنند.

در ژوئیه ۲۰۱۷، پارلمان اروپا مقرر کرد که کشورهای عضو باید قوانینی را تصویب کنند که به مصرف‌کنندگان امکان تعمیر لوازم الکترونیکی خود را بدهد.

یکی از اولین موارد تمرکز بر روی لوازم‌خانگی مانند یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی بود. تولیدکنندگان این لوازم‌خانگی ملزم خواهند شد قطعات یدکی و تعویضی را برای تعمیرکاران حرفه‌ای به مدت ده سال از زمان تولید تأمین کنند.

اتحادیه اروپا در نظر دارد با پیشبرد این قوانین در مراحل بعد بتواند جلو تولید لوازم متفاوت با کاربرد یکسان را نیز بگیرد. یکی از این موارد استاندارد کردن و یکسان‌سازی پورت‌های ورودی انرژی در تلفن‌های همراه، است. مشابه آنچه امروزه در پریزهای برق، تلفن و انرژی در کشورهای مختلف می‌بینیم.

کارزار حق تعمیر همچنان راه زیادی را برای رسیدن به هدف نهایی خود که حمایت از مصرف‌کننده و کاهش آلودگی محیط زیستی است در پیش دارد اما پیروزی اخیر در انگلستان می‌تواند به تغییرات مشابه در کشورهای دیگر سرعت ببخشد.

بیشتر از زندگی