در نخستین شب دومین مناظره انتخاباتی حزب دموکرات چه گذشت؟

نامزدهای جناح پیشرو حزب، همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند

ده نامزد حزب دموکرات که در شب نخست مناظره شرکت کردند

JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP 

نخستین شب مناظره نامزدهای حزب دموکرات در دیترویت آن‌گونه که انتظار می‌رفت، صحنه‌ای از تقابل دیدگاه‌های نامزدهای جناح پیشرو و جناح میانه‌رو حزب دموکرات بود. برنی سندرز، سوسیالیست دموکرات که نقش عمده‌ای در شکل‌دهی گفتمان سیاسی-اجتماعی جناح پیشرو حزب دموکرات دارد، با قاطعیت به شرح مواضع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود پرداخت و از طرح بیمه درمانی، آموزش و پرورش رایگان و غیر جنایی ساختن مسئله عبور از مرز آمریکا توسط پناهجویان دفاع کرد. دعوی مجریان سی ان ان در مناظره دیشب با سندرز، برای او که مهارت ویژه‌ای در مدیریت حملات رسانه‌ای دارد، فرصت برای دست آوردن امتیازهای ویژه‌ای فراهم کرد. سندرز با ارائه ارقام اقتصادی و حمله به بنگاه‌های اقتصادی، از فرصت استفاده بهینه کرد و نشان داد که در هفت و هفتاد سالگی نیز رقیب انتخاباتی توانمندی است.

مناظره دیشب برای سناتور الیزابت وارن نیز، پربار و مهم بود. او از عزمش برای شکست دونالد ترامپ، «تغییرات ساختاری» در آمریکا، باز پس‌گیری حکومت از شرکت‌های فراملیتی و بانک‌ها و همچنان تسلط دموکرات‌ها بر هر دو مجلس کنگره سخن گفت. نظر سنجی‌های پس از مناظره، بیانگر موقعیت بهتر سناتور ایالت ماساچوست نسبت به برنی سندرز است. این نشان می‌دهد که ساختار سیاسی آمریکا، احتمالا موافقت بیشتری با دیدگاه‌های لیبرال خانم وارن دارد، تا مواضع انقلابی و رادیکال آقای سندرز. لحظه پیروزی اما برای خانم وارن وقتی رقم خورد که او در پاسخ به جان دنیلی دیگر نامزد حزب دموکرات  -که خود را نماینده جناح میانه حزب می‌داند و برنامه اقتصادی وارون را «افسانه اقتصادی» خواند -گفت: « من نمی‌دانم چرا باید کسی این همه زحمت را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به این دلیل تحمل کند تا در مورد آنچه ما واقعا نمی‌توانیم انجام بدهیم یا برای آن مبارزه کنیم حرف بزند. من نمی‌دانم».

 

برای جان دنیلی سیاستگر ایالت مریلند اما نخستین شب مناظره با همه فراز و نشیب‌هایش فرصت بی‌نظیری بود تا به رای‌دهندگان دموکرات بگوید که او از نسل سیاستگران عملگرا، سنتی و پایبند به اصول اقتصادی کاپتیالیسم است. جسارت او برای به چالش کشیدن دو نامزد پیشتاز و تاثیرگذار حزب دموکرات، احتمالا جایگاه او را در میان رای‌دهندگان سنتی حزب دموکرات تقویت می‌کند. هرچند او جذابیت چندانی برای رای‌دهندگان جوان ندارد و در فن سخنوری و شور انگیزی نیز حریف سندرز ، وارون، کامیلا هریس، بوتجج و بایدن نیست. بسیاری‌ بر این باورند که دوام حضور جان دنیلی در گردونه رقابت‌های حزب دموکرات برای احراز کرسی نامزدی ریاست جمهوری، فقط در صورتی ممکن است که معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

مناظره دیشب برای پیت بوتجج نیز به یادماندنی بود. او که ۳۷ سال دارد نه به لطف تجربه‌اش در سیاست، که به لطف سخنوری‌اش، نسبت به شماری از حریفان کهنه‌کار و کهن‌سال‌ قوی‌تر ظاهر شد. بوتجج تقریبا به تمام پرسش‌های مناظره، پاسخ‌های مستدل داد. لحظه حساس سخنان او وقتی رقم خورد که بوتجج با اشاره به سابقه خدمت سربازی‌اش در ارتش آمریکا خطاب به رای دهندگان آمریکایی گفت: «مرا نامزد کنید و خواهید دید که رئیس جمهور آمریکا چگونه در کنار یک سرباز برگشته از جنگ می‌ایستد و توضیح می‌دهد که چرا وقتی شانس خدمت سربازی داشته، تظاهر به معیوب بودن کرده است». طعن تلخ بوتجج اشاره‌ای به سابقه فرار دونالد ترامپ از خدمت سربازی در جریان جنگ آمریکا در ویتنام داشت.

بیتو اوروک سیاستگر تگزاسی اما همچنان در دومین مناظره سیر نزولی داشت و چیز قابل تحسینی از او بر نیامد. پیش‌بینی‌ها این است که اگر نتواند به زودی به اوضاع آشفته کارزار انتخاباتی‌اش سر و سامان بدهد، احتمالا شانسی برای رقابت با حریفان در مراحل بعدی نخواهد داشت.

ده نامزد دیگر حزب دموکرات امشب در مناظره انتخاباتی شرکت می‌کنند. جو بایدن و کامیلا هریس دو نام اصلی در مناظره امشب است، اما نمی‌توان احتمال شگفت آفرینی از جولیان کاسترو و کوری بوکر را نداشت.

بیشتر از جهان