روایت نازنین زاغری از پنج سال «شکنجه» در ایران

«نازنین در نتیجه شرایط پنج سال حبس در ایران با اختلالات عصبی مواجه است و باید فورا در بریتانیا درمان شود»

نازنین زاغری می‌گوید به او گفته شد همسرش او را ترک کرده و دیگر هرگز دخترش را نخواهد دید-Ben STANSALL / AFP

نازنین زاغری رتکلیف در گفت‌و‌گویی شش ساعته با «شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه» از آنچه که در جریان پنج سال زندان در ایران بر او گذشته، سخن گفت.

این شهروند ایرانی بریتانیایی و کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز هنگام سفر به ایران به اتهام «کمک به براندازی نرم» بازداشت و به زندان محکوم شد. دوره محکومیت نازنین زاغری اخیرا به پایان رسید، اما او روز یکشنبه با برگزاری دادگاهی جدید مواجه است و باوجود آزادی نمی‌تواند از ایران خارج شود. بسیاری از ناظران بین‌المللی پرونده نازنین زاغری را یک موضوع سیاسی بین ایران و بریتانیا و ابزار چانه‌زنی برای پرداخت بدهی لندن به تهران ارزیابی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازنین زاغری در این گفت‌و‌گو از شکنجه‌های روحی و جسمی در جریان بازداشت سخن گفته و از اینکه برای مدتی طولانی با چشم‌بند، پابند و دست‌بند نگهداری می‌شده است.

این گزارش که روزنامه تایمز نیز آن را مشاهده کرده است، تاکید می‌کند تا زمانی که نازنین زاغری به بریتانیا بازنگردد، درمان نخواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، نازنین زاغری که مادر یک دختر است، در نتیجه دوره پنج ساله زندان با اختلالات عصبی مواجه است.

مایکل هیسلر، یکی از دو کارشناسی که با نازنین گفت‌و‌گو کرده‌اند، می‌گوید رفتار با نازنین زاغری در زندان بر اساس استانداردهای بین‌المللی «مصداق شکنجه» است که برای پنج سال ادامه داشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «نازنین برای هشت تا ۹ ساعت با چشم‌بند نگهداری شده و به او گفته شده است که همسرش (ریچارد رتکلیف) او را ترک کرده و دیگر هرگز دخترش (گابریلا) را نخواهد دید.»

هیسلر می‌گوید: «استفاده از این روش که دیگر فرزندت را نمی‌بینی، در مورد زنان استفاده می‌شود و متاسفانه این نوعی از شکنجه است که موثر واقع می‌شود.»

در حال حاضر برای بازگشت نازنین زاغری به بریتانیا یک کارزار بین‌المللی ایجاد شده است و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در گفت‌و‌گو با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بر بازگشت فوری نازنین تاکید کرده است.