محرومیت همیشگی یک هوادار باشگاه چلسی به دلیل توهین نژادپرستانه

باشگاه آبی‌ها این هوادارش را به دلیل توهین به رحیم استرلینگ مجازات کرد

DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

باشگاه آبی‌ها به دلیل توهین نژادپرستانه به رحیم استرلینگ در مسابقه خانگی‌ این تیم با منچسترسیتی در ورزشگاه استمفورد بریج در ۸ دسامبر ۲۰۱۸، یکی از هوادارانش را برای همیشه از حضور در ورزشگاه محروم کرد.

این باشگاه با هدف جلوگیری از هر نوع پیشداوری منتظر ماند تا تحقیقات پلیس به پایان برسد، سپس نتیجه تحقیقات خود را اعلام كرد.

چلسی تأیید کرده است به‌رغم اینکه هیچ‌گونه جرم جنایی اتفاق نیفتاده است، شش نفر مجازات شده‌اند، و یکی از آنها به طور دائم از ورود به ورزشگاه محروم شده است. این باشگاه از معیار مدنی اثبات جرم استفاده کرده و به کمک دو کارشناس لبخوانی به این نتیجه رسیده است که شخص مذکور از الفاظ توهین‌آمیز و نژادپرستانه استفاده کرده و شرایط و ضوابط بلیت را زیر پا گذاشته است.

در بیانیه این باشگاه آمده است: «یک شخص به دلیل استفاده از الفاظ توهین‌آمیز و نژادپرستانه و همینطور رفتار تهدیدآمیز و پرخاشگرانه، برای همیشه از ورود به ورزشگاه استمفورد بریج محروم شده است». پیش از اعلام این تصمیم، باشگاه متوجه شد که سرویس پیگرد قضائی سلطنتی این شخص را به هیچگونه جرم جنایی متهم نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اگرچه این باشگاه به تصمیم سرویس پیگرد قضائی سلطنتی احترام می‌گذارد، اما مسئله این نبود که این شخص مرتکب جرم جنائی شده است یا خیر، بلکه موضوع اصلی این بود که آیا او شرایط و ضوابط بلیت را نقض کرده است یا خیر. از این لحاظ، باشگاه براساس معیار مدنی اثبات جرم عمل می‌کند که کاملاً با معیار کیفری متفاوت است. این باشگاه برای گرفتن این تصمیم، به انکار خود این شخص، و مدارک و شواهد مختلف دیگری تکیه کرده است، از جمله شواهد ویدیویی و شهادت دو کارشناس لبخوانی – که هر دو تایید کرده‌اند این فرد کلماتی را بر زبان آورده که نژادپرستانه و توهین‌آمیز است».

این باشگاه افزود، پنج هوادار دیگر به خاطر «فحاشی و رفتار تهدیدآمیز و پرخاشگرانه به مدت یک تا دو سال از ورود به ورزشگاه محروم شده‌اند».
چلسی، رفتار هواداری را که برای همیشه محروم شده است «مشمئزکننده» وصف کرده و معتقد است که پیشنهاد کاهش مجازات در صورت شرکت کردن وی در کلاس‌های آموزشی بیجا و نامناسب است.

باشگاه آبی‌ها تأکید کرده است که رفتار نژادپرستانه را «به هیچ عنوان تحمل نمی‌کند» و از هوادارانش خواسته است «به یاد داشته باشند که گفتار و رفتار آنها می‌تواند باعث رنجش اطرافیان و جامعه شود.»

© The Independent

بیشتر از ورزش