تایید تلویحی ادامه بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

«بازرسی سرزده و بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می‌شود، دسترسی تکمیلی است»

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - عکس از ایرنا

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد گزارش‌هایی که درباره ادامه بازرسی‌های سرزده بازرسان از تاسیسات هسته‌ای ایران منتشر شد، گفت: «بازرسی سرزده و بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می‌شود، دسترسی تکمیلی است.»

به این ترتیب از آنجایی که ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده، بازرسی‌های تکمیلی می‌تواند متوقف شود، اما بازرسی‌های سرزده در دسته تعهدات پادمانی است که قبلا هم مقامات تهران گفته بودند به آن عمل می‌کنند.

ادامه بازرسی‌های سرزده به رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از ورود بازرسان با هدف تحت فشار قراردادن طرفین در زمینه لغو تحریم‌ها، از جمله مواردی بود که مورد اعتراض برخی گروه‌ها در ایران واقع شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که برخی مصالحه‌ها در بخش محرمانه  توافق اخیر با آژانس انجام شده است.

به گفته غریب‌آبادی ضمیمه محرمانه تفاهم ایران و آژانس یک و نیم صفحه است. 

روزنامه وطن امروز پیش‌تر در گزارشی با اشاره به این توافق مدعی شده بود که ایران تولید اورانیوم فلزی (ماده‌ای با قابلیت استفاده در تولید سلاح هسته‌ای) را نیز متوقف کرده است. مقامات تهران این گزارش را تایید نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارم اسفند‌ماه یک روز قبل از توقف اجرای پروتکل الحاقی انجام شد. ایران تهدید کرده بود که اگر تحریم‌ها لغو نشود، همزمان با پروتکل الحاقی، بازرسی‌ها را نیز متوقف می‌کند. 

هرچند مجلس شورای اسلامی به توافق «مشکوک» ایران و آژانس اعتراض کرد، با حمایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس عقب نشستند و توافق اجرا شد.

ایرنا به نقل از غریب آبادی در توضیح موارد این توافق نوشت: «آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود برای مدت سه ماه ادامه می‌دهد.»
پیش‌تر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته بود بر اساس توافق انجام شده، نظارت‌های ضروری آژانس ادامه می‌یابد.

به گفته غریب‌آبادی، «دوربین‌های آژانس در بازه زمانی سه‌ماهه در ۸ تاسیسات هسته‌ای فعال خواهند بود و تصاویر ویدئویی ضبط می‌شوند. همچنین سوابق فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ می‌شود و با لغو تحریم‌ها این اطلاعات در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.»

نماینده ایران در آژانس تاکید کرد که در صورتی که تحریم‌ها لغو نشوند، اطلاعات نیز پاک خواهد شد. 

غریب‌آبادی در ادامه گفت: پیشنهاد تهران توافق دو ماههه با آژانس بود اما بعد از بحث و بررسی روی سه ماه توافق شد.