وزارت اطلاعات و فرهنگ: آزادی بیان، نباید قربانی مذاکرات صلح شود

افغانستان یکی از ناامن ترین کشورها برای خبرنگاران است

عکس از صفحه توییتر حسینه صافی

حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در سمینار علمی یک روزه با عنوان «بررسی یک صد سال رسانه و قانون افغانستان» که در کابل برگزار شده بود گفته است که دولت افغانستان در هجده سال گذشته در بخش رسانه‌ها و آزادی بیان دست‌آوردهای خوبی داشته است و باید از آن حفاظت شود. بانو صافی تاکید کرده است که هیچ وقت و به هیچ کس، اجازه نخواهیم داد که این دست‌آورد بزرگ (آزادی بیان) را قربانی مذاکرات صلح کند.

بانو صافی گفت:« قوانین رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان، جامع و کامل است و در حال حاضر این قوانین در منطقه و جهان بی‌نظیر است و به هیچ عنوان اجازه معامله را در این بخش به کسی نخواهیم داد».

کرستین ژولی، نماینده اتحاده اروپا در افغانستان که در این نشست حضور داشت، نقش رسانه‌ها را در ایجاد صلح و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان مفید دانست و گفت: «در این زمان که روند صلح و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور جریان دارد، رسانه‌ها باید نقش خوبی را ایفاء کنند و برای شهروندان افغانستان از جریان کمپین‌های نامزدها و گفت‌وگوهای صلح، اطلاعات دقیق ارائه کنند».

تدامچی یاماماتو، نماینده سازمان ملل متحده در امور افغانستان، نیز نقش اطلاع رسانی رسانه‌ها را در افغانستان مفید دانسته و گفته است که بدون رسانه‌ها این کشور نمی‌تواند وضعیت خوبی داشته باشد. او تاکید کرد که باید از رسانه‌ها و کارکنان‌شان در افغانستان حمایت جدی صورت گیرد و قوانین حمایت از رسانه‌ها به شکل درست اجرا شود.

ماماتو، گفت: «هر روز رسانه‌ها و کارمندان آنها از سوی شماری افراد زورگو و قانون شکن، سرکوب شده یا اینکه تهدید به مرگ می‌شوند که این خود چالش‌ بزرگی در برابر فعالیت‌های این رسانه‌ها در افغانستان است و باید حکومت افغانستان در این عرصه توجه جدی نموده و جلوی این تهدیدات را بگیرد».

مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی (نی) یا نهاد حمایت کننده از رسانه‌های افغانستان می‌گوید: « رسانه‌ها در افغانستان هنوز هم از سوی گروه طالبان و افراد زورگو در داخل کشور، مورد تهدید جدی و خشونت قرار دارد، اما بازهم این رسانه‌ها به فعالیت‌های خود، ادامه می‌دهند؛ باید حکومت افغانستان به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ، جلو این خشونت‌ها را بگیرد».

نورالله نور، نام مستعار یکی از خبرنگاران، تلویزیون خصوصی در افغانستان است، او در این مورد چنین گفت:«ما در بخش حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران، قوانین خوب و نهاد‌های زیبا و مسئولین مد روز و چیز فهم داریم اما متاسفانه همه بی‌ فایده است. چون قانون تطبیق نمی‌شود و مسئولین هم مشغول پر کردن جیب‌های خود هستند. شما بیبینید که از شروع سال جاری تا کنون چه تعداد از کارمندان رسانه‌ها کشته، زخمی و یا تهدید به مرگ شده‌اند. اما کسی پاسخ‌گو بود و یا هست؟ یا برای پی‌گیری این قضایا، کسی را دستگیر و مجازات کرده‌اند؟»

آقای نور افزود: « تا زمانی‌که افراد وطن دوست، چیز فهم و دلسوز و مسئول در رأس نهادهای حمایت از رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ها قرار نگیرند، وضعیت ما بدتر از گذشته خواهد بود، نه بهتر».

این گفته‌ها در حالی اظهار می‌شود که چندی پیش گروه طالبان در یک اعلامیه‌ رسمی، به رسانه‌ها و کارمندان آنان، در سراسر افغانستان هشدار دادند.

در این اعلامیه آمده بود اگر رسانه‌های افغانستان، اعلانات علیه این گروه (طالبان) را ادامه دهند، این رسانه‌ها و کارمندان‌شان را در سراسر افغانستان، مورد حملات نظامی قرار خواهد داد. اعلامیه هشدار طالبان، با واکنش‌های تند کارکنان رسانه‌ها، نهاد‌های حامی خبرنگاران و سیاست‌مداران داخلی و خارجی روبه‌رو شد. 

بیشتر از