صف مادران مجرد طولانی‌تر شده است

به ازای هر کودک، ۱۰ تا ۱۱ خانواده دارای صلاحیت فرزندپذیریی در ایران هست

بیشتر کودکان در سنین بالاتر به زنان مجرد واگذار می‌شوند - عکس از ایرنا

در سال‌های اخیر، درخواست فرزندپذیری در همه گروه‌های واجد شرایط، به خصوص زنان مجرد، رشد قابل توجهی داشته است. به گفته سعید بابایی، مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور، از تمام کشور بیش از ۱۰ هزار درخواست فرزندپذیری برای خانواده‌ها و زنان مجرد وجود دارد و استان تهران، حدود یک هشتم این درخواست را به خود اختصاص داده است.

پایگاه خبری همشهری آنلاین، به نقل از آذین راد، از مادران فرزندپذیر و بنیان‌گذار کمپین «مادران پرتقالی» در این گزارش می‌گوید: «در سال‌های اخیر، به دلیل قاچاق و خرید و فروش کودکان، ورودی‌های بهزیستی بسیار کم شده است.» خانم راد اضافه کرده است: «با وجود متقاضیان زیاد برای فرزندپذیری، این مسئله کمی زمان‌بر است.» به گفته این مادر فرزندپذیر، بخش بسیار آزاردهنده این انتظار، مربوط به معرفی کودک است. بیشتر کودکان در سنین بالاتر به زنان مجرد واگذار می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آذین راد، صفحه مادران پرتقالی با فعالیت در فضای مجازی تلاش دارد به همه موارد فرزندخواندگی بپردازد و هم به خانواده‌هایی که فرزند ندارند و هم به زنان مجردی که درخواست فرزندپذیری دارند، کمک کند. به گفته او، «تعداد زنان مجرد متقاضی فرزندپذیری خیلی زیاد شده است.»

به گزارش روزنامه همشهری، در حالی که زوج‌های نابارور، زنان مجرد و خانواده‌های تک فرزند، سال‌ها برای فرزنددار شدن انتظار می‌کشند، کودکان زیادی از نعمت پدر و مادر محروم هستند.

یکی از زنان مجردی که خواهان فرزندپذیری است نیز در این گزارش می‌گوید که قانون جدیدی که به زنان، اجازه فرزندپذیری می‌دهد بسیار خوب است. سعید بابایی، مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور، نیز با تایید این نکته اضافه کرده است: «در پنج سال اخیر و پس از تصویب قانون ۱۳۹۲ که در سال ۱۳۹۵ اجرایی شد، آسانتر شدن قانون و رشد فرزند پذیری را شاهد هستیم.» به گفته بابایی، «اما در بحث فرزندخواندگی، قانون‌گذارهم توصیه کرده و حتی قید گذاشته است که با توجه به این که زنان مجرد هستند و نقش مرد در خانواده مهم است، وجود هر دو  موجب می‌شود که کودک در شرایط بهتری رشد کند. قانون‌گذار گفته است که به مادران مجرد فقط دختران واگذار شوند.»

بنا بر «قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست»، مصوب سال ۱۳۹۲، علاوه بر زوج‌هایی که درخواست فرزندخواندگی دارند، زنان مجرد بالای ۳۰ سال نیز می‌توانند کودکی را از سازمان بهزیستی به فرزندخواندگی بگیرند. طبق بند ج ماده پنج قانون فرزندخواندگی: «دختران و زنان بدون شوهر، درصورتی‌که حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند، منحصرا حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.»

درباره شرایط فرزندخواندگی در این قانون، ذیل آیین‌نامه‌های ماده ۲۲ و ۳۶ که در سال ۹۴ ابلاغ شد آمده است که زن و شوهر بدون فرزند، دختران و زنان بدون شوهر و زن و شوهر دارای فرزند می‌توانند متقاضی سرپرستی کودک باشند ولی همانطور که پیدا است، در اولویت‌بندی فرزندخواندگی، دختران مجرد در رتبه دوم قرار دارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید که در سال ۱۳۹۷، سرپرستی ۱۳۰ کودک به دختران مجرد بالای ۳۰ سال واگذار شده است.

به گفته حبیب الله مسعودی فرید، از سال ۱۳۹۲ و پس از تصویب «قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست»، امکان فرزندخواندگی فراهم شد و سال ۹۷ نزدیک به دو هزار کودک به عنوان فرزندخوانده یا امین موقت به خانواده‌ها سپرده شدند.

طبق گزارش سازمان بهزیستی کشور به طور متوسط در کشور به ازای هر کودک، ۱۰ تا ۱۱ خانواده متقاضی دارای صلاحیت فرزندخواندگی وجود دارد اما با توجه به این که بیشتر خانواده‌ها خواهان دختران زیر دو سال هستند، بنابراین مدتی که خانواده‌ها باید در صف انتظار باقی بمانند طولانی‌تر شده است. به گفته مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، بیش از ۱۰ هزار کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که بر اساس آمارهای موجود ۴۷ درصد این کودکان دخترند.