وزیر خارجه امارات: بازگشت سوریه به جمع اعراب، گریزناپذیر است

«تحریم‌های آمریکا بزرگ‌ترین چالش بر سر راه همکاری با سوریه است»

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات - SAEED JUMOH / UAE MINISTRY OF PRESIDENTIAL AFFAIRS / AFP

وزیر خارجه امارات متحده عربی می‌گوید که بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی «گریزناپذیر» است.

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، روز شنبه در نشست خبری مشترکی با سرگی لاوروف، همتای روس خود در ابوظبی، گفت که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به نفع این کشور و همه کشورهای منطقه خواهد بود.

او در عین حال افزود که قانون موسوم به «قانون قیصر» که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۹  امضا کرد، «بزرگ‌ترین چالش» بر سر راه همکاری با سوریه است. بر اساس این قانون، ایالات متحده دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهور آن کشور را به اتهام جنایات جنگی علیه مردم سوریه، تحریم کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لاوروف از عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عرب و اسرائیل استقبال کرد و گفت کشورش آماده کمک به حل مناقشه فلسطینیان و اسرائیل است.

بنا بر این گزارش، دو وزیر خارجه تحولات منطقه خیلج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

آقای لاوروف در ادامه سفر خود به منطقه، از عربستان سعودی و قطر دیدن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، طرف روسی برنامه‌های اعلام‌شده قبلی خود را برای برگزاری جلسه‌های عمومی منظم دوجانبه در زمینه تجارت، همکاری‌های اقتصادی و فنی را بین این دو کشور، تأیید کرد.

در این سفر مقامات امارات متحده عربی و روسیه، در مورد پروژه‌های جدید در مواردی همچون تولید برق، صنعت، کشاورزی، زیرساخت‌ها و اکتشافت فضایی فضا بحث خواهند کرد. امارات اخیراً پروژه‌های موفقی درزمینهٔ مطالعات فضایی داشته است.

افزایش همکاری درزمینهٔ مقابله با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا از جمله موارد اصلی مطرح‌شده در این گفتگوها خواهد بود. روسیه امیدوار است کشورهای بیشتری را به استفاده از واکسن روسی کرونا ترغیب کند. واکسنی که نیاز به تزریق دوز دوم ندارد.