حسین دهقان: نمی‌توانیم کودتا ‌کنیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌گوید حضور نظامی‌ها الزاما به معنای کودتا یا محدود شدن آزادی مردم نیست

حسین دهقان می‌گوید حضور نظامیان در انتخابات بخشی از حقوق شهروندی آن‌ها است- اقتصاد آنلاین

حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و مشاور نظامی علی خامنه‌ای گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک فرد نظامی که برنامه قابل‌قبولی داشته باشد می‌تواند رای مردم را به خود جلب کند.

او در گفتگوی با ایسنا از حضور نظامیان در انتخابات دفاع و آن را «حق شهروندی» آن‌ها اعلام کرد: « قانون هیچ منعی برای حضور یک فرد نظامی در انتخابات ندارد و همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست و با فرد غیرنظامی هیچ تفاوتی ندارد.»

تاکنون اغلب افرادی که حضور آن‌ها در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ قطعی یا محتمل است، سابقه حضور در سپاه پاسداران داشته‌اند. به جز حسین دهقان، سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران و عزت‌الله ضرغامی فرمانده سابق تاسیسات موشکی سپاه نیز برنامه‌های تبلیغی انتخاباتی را آغاز کرده‌اند. مخالفان سیاسی این سرداران سپاه که عمدتا در جناح اصلاح‌‌طلب قرار دارند به استناد سخنان روح‌الله خمینی با حضور نظامی‌ها در انتخابات مخالفند.

حسین دهقان درباره این استدلال اصلاح‌طلبان گفته است که «ورود سازمانی نظامیان یا حمایت آنها از فردی در انتخابات منع شده است در غیر این صورت ورود فردی با سابقه نظامی برای تصدی پست ریاست جمهوری هیچ منعی ندارد و می تواند حتی سازنده هم باشد.»

مشاور نظامی علی خامنه‌ای درباره نگرانی از تسخیر قوه مجریه به دست نظامیان هم گفت این موضوع وقتی جای نگرانی دارد که «سازمان یافته» و با کمک سایر نظامی‌ها باشد: « آنچه موجب نگرانی داوطلب شدن فرد نظامی در انتخابات می شود و البته من هم این نگرانی را دارم زمانی است که نظامیان سازمان یافته بخواهند یک جایگاه سیاسی را اشغال کنند که شدیدترین نوع آن کودتا و در حداقل ترین سطح روی کارآمدن یک نظامی به کمک سایر نظامیان است که هر دو حالت مذموم و غیرقابل قبول است»

او گفت که البته در جمهوری اسلامی «نه می‌توان کودتا کرد و نه شرایط کشور به گونه‌ای است که نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دهقان علاوه بر ناممکن دانستن کودتای نظامیان امکان اعمال حکومت نظامی از سوی آن‌ها را هم رد کرد: «بعضی افراد هم اینگونه القا می‌کنند که اگر یک نظامی رئیس‌جمهور شود، نظامی‌گری را حاکم می‌کند؛ یعنی با خلع مقامات از مناصبشان و روی کار آوردن نظامیان، حکومت نظامی را حاکم و آزادی‌ها را محدود می‌کند در حالی که در ایرانِ درآستانه ورود به قرن جدید امکان نظامی‌گری و اعمال حکومت نظامی وجود ندارد.»

وزیر سابق دفاع در دولت اول حسن روحانی، نخستین فردی بود که در آبان‌ماه امسال نامزدی خود برای انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در روز ۲۸ خرداد‌ماه برگزار خواهد شد تا رئیس‌جمهور جدید مشخص شود.

در دو سال گذشته و پس از آنکه علی خامنه ای در دیدار با گروهی از دانشجویان بسیجی به صورت علنی اعلام کرد که خواهان تشکیل «دولت جوان حزب‌اللهی» است، نیروهای نزدیک به او تلاش کرده‌اند تا زمینه را برای روی‌کار آوردن گزینه مطلوب وی فراهم کنند.

اصولگرایان معتقدند که انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه و تشکیل مجلس یازدهم  در اسفند سال ۹۸ که خود را «مجلس ولایت» می‌داند، مقدمه‌ای برای تشکیل دولت مطلوب علی خامنه‌ای است.