رویترز: آژانس از آغاز غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در نطنز خبر می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: صبر ما نامحدود نیست

سانتریفیوژهای نسل ششم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز-AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به کشورهای عضو این نهاد اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در نسل سوم سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام در تاسیسات زیرزمینی نطنز آغاز کرده است. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت که صبر آمریکا در برخورد با چالش هسته‌ای ایران نامحدود نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز آژانس می‌گوید، این تازه‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای موسوم به برجام است که تهران و قدرت‌های عمده جهان در سال ۲۰۱۵ امضا کردند.

این اقدام بخشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در تسریع نقض محدودیت‌های برجام است. برجام در ازای توقف فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را لغو می‌کند.

تهران نقض برجام را پس از آن شروع کرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا از آن خارج شد و در سال ۲۰۱۸ تحریم‌ها را دوباره برقرار کرد.

رویترز می‌گوید که به نظر می‌رسد اقدام ایران در نقض توافق هسته‌ای به منظور افزایش فشار بر جو بایدن است. رییس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا به دنبال احیای توافق هسته‌ای است، اما واشنگتن و تهران بر سر این که کدام‌ گام اول را بردارد، در بن‌بست به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد تا فقط با نسل اول سانتریفیوژ موسوم به آی‌آر-۱  اورانیوم را در تاسیسات نطنز و در سطح سوخت تجاری، غنی‌سازی کند.

در ماه نوامبر، جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی در تاسیسات نطنز را با اولین نسل سانتریفیوژهای آی‌آر-۲‌ام، که به مراتب کارآمدتر هستند، آغاز کرد و به مرور آن را افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش اخیر خود که به دست رویترز رسیده، با ارجاع به هگزافلورید اورانیوم، می‌گوید:‌ «در هفتم مارس ۲۰۲۱، آژانس تایید کرد که ایران تزریق گاز هگزافلورید اورانیوم را به آبشار نسل سوم سری ۱۷۴ سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام شروع کرده است.» هگزافلورید اورانیوم، گازی است که برای خالص‌سازی اورانیوم به سانتریفیوژ‌ها تزریق می‌شود.

این نامه می‌گوید:‌ «آبشار چهارم ۱۷۴ آی‌آر-۲ام نصب شده اما هنوز گاز هگزافلورید به آن تزریق نشده است؛ نصب آبشار پنجم سانتریفیوژ آی‌آر-۲ام  ادامه دارد؛ و نصب آبشار ششم آی‌آر-۲ام هنوز آغاز نشده است.»

آژانس همچنین گفت که علاوه بر سانتریفیوژهای آی‌آر-۱، ایران اکنون از سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام سری ۵۲۲ نیز برای غنی‌سازی پنج درصدی اورانیوم استفاده می‌کند. این میزان بالاتر از خلوص ۳.۶ درصدی است که در توافق مجاز شمرده شده اما از خلوص ۲۰ درصدی در تاسیسات فردو، کمتر است. اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد می‌تواند برای ساخت سلاح اتمی به کار رود.