محاکمه رپر آمریکایی تحت حمایت ترامپ اظهار بی‌گناهی کرد

Angela Weiss / AFP

رپر امریکایی ایسپ راکی (A$AP Rocky) در روز اول دادگاه خویش در سوئد در پرونده‌ای که توجه دونالد ترامپ را معطوف خود داشته، نسبت به اتهام ضرب و جرح اقامه بی‌گناهی کرد.

دادستانان سوئدی ادعا می‌کنند این هنرمند نامزد جایزه گرمی، به همراه دو متهم دیگر در روز ۳۰ ماه ژوئن در مرکز استکهلم به‌طور عمد و با همکاری یکدیگر به مصطفی جعفری حمله کرده‌اند.

این هنرمند، مدل، و تهیه‌کننده موسیقی ۳۰ ساله که نام حقیقی‌اش راکیم مایرز (Rakim Mayers) است از آغاز بر بی‌گناهی خود پافشاری کرده و ادعا می‌کند فرد قربانی او و همراهانش را تحریک کرده است.

اگر او به اتهامات وارده محکوم شود می‌تواند محکومیت به حبس تا ۲ سال را به انتظار نشیند.

محاکمه در روز سه‌شنبه در دادگاه استکهلم برگزار شد و قرار است رسیدگی به پرونده در روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز ادامه یابد. دادگاه استکهلم اظهار کرده است که محاکمه در اتاقی امن برگزار خواهد شد «چرا که اهالی رسانه و عموم مردم علاقه شدیدی به دنبال کردن این پرونده دارند» و خاطر نشان کرد که در طول محاکمه به هیچ عنوان عکس‌برداری و فیلم‌برداری مجاز نخواهد بود.

دادستانان با جمع‌آوری بیش از ۵۰۰ صفحه مدرک علیه متهمان ادعا دارند که این سه نفر آقای جعفری را هنگامی که روی زمین افتاده بود مورد ضرب و شتم قرار داده و وی را با کل یا بخشی از یک بطری زده‌اند.

آنها همچنین می‌گویند آقای مایرز آقای جعفری را روی زمین پرت کرده و مدارک موجود در دادگاه پر است از عکس‌هایی از زخم‌ها و کبودی‌های آقای جعفری با لباسی خون‌آلود به تن.

مارتین پرسون، وکیل رپر در روز دوشنبه به تلویزیون سوئدی، اس‌وی‌تی (SVT) گفت که در دادگاه مدارکی تازه رو خواهد کرد از جمله مدرکی مبنی بر این که «در این نزاع از بطری برای زدن کسی استفاده نشده است و خشونت مورد استفاده در حدود مرزهای قانونی بوده است».

بازداشت این هنرمند پیش از محاکمه و در تاریخ ۳ ژوئیه با شکایت هواداران و هنرمندان و افراد مشهوری دیگر نظیر کیم کارداشیان و کانیا وست همراه شد.

آقای ترامپ از استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد خواست تا به تسهیل آزادی آقای مایرز کمک کند. رییس‌جمهور امریکا همچنین گفت وی حاضر است وثیقه آقای مایرز را شخصا پرداخت کند، ولی در نظام حقوقی سوئد وثیقه و کفالت وجود ندارد.

وقتی آقای لوون گفت که وی در این‌باره اظهار نفوذ نخواهد کرد چرا که در سوئد نظام قضایی مستقل از نظام سیاسی است، آقای ترامپ توییت کرد که از این ماجرا «به‌شدت ناامید» شده است و گفت: «با آمریکاییان منصفانه برخورد کنید».

آقای ترامپ افزود: «ما خیلی منافع سوئد را مد نظر داریم ولی به نظر نمی‌رسد که این قضیه دوطرفه باشد. سوئد باید به جرایم واقعی خود توجه بیشتری معطوف دارد. راکی را آزاد کنید.»

آقای مایرز که بیشتر با آهنگ‌های «ستایش خدا» (Praise the Lord) و «مشکلات لعنتی» (F****** Problems) شناخته می‌شود، برای برگزاری کنسرتی در سوئد، به عنوان بخشی از تور جهانی خود، حضور داشت.

قبل از بازداشت، وی ویدیوهایی از صحنه‌های پیش از درگیری در اینستاگرام خود منتشر کرد و گفت دو مرد او و تیمش را تحت تعقیب قرار داده ولی آنها به دنبال دردسر نیستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی