سعید محمد؛ فرمانده دیروز قرارگاه خاتم، نامزد انتخابات ۱۴۰۰

شورای نگهبان در تکذیبه‌ای که پس از ملاقات سعید محمد با احمد خاتمی منتشر شد، ‌«شایعه» حمایت از او را رد کرد

سعید محمد به همراه حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی-عکس از خردادنیوز

سعید محمد که با اعلام استعفا، اکنون فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، با انتشار پستی در توییتر، حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را تایید کرد.

محمد نوشت: «از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه سپاه شود، در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه خاتم از سمت خود استعفا می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان فرمانده کل سپاه، حسین هوشی سادات را به سمت فرمانده قرارگاه خاتم منصوب کرد.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در خصوص کاندیداتوری سعید محمد که هم‌اکنون در سمت مشاور حسین سلامی، فرمانده سپاه فعالیت می‌کند، منتشر شده بود. سایت بهار از اولین رسانه‌هایی بود که در شهریور ۱۳۹۹ احتمال کاندیداتوری او را اعلام کرد. هرچند که در یازدهم بهمن‌ماه امسال، شورای نگهبان در تکذیبه‌ای که پس از ملاقات سعید محمد با احمد خاتمی (از فقهای شورای نگهبان) منتشر شد،‌ «شایعه» حمایت خاتمی از او را رد کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز نهم اسفندماه نوشت: «سعید محمد با انتشار یک کلیپ سه دقیقه‌ای حاوی فعالیت‌های سازندگی این قرارگاه با سرودی که «نگهت آتشین، سخنت دلنشین» محور آنست به همراه عکس‌هایی در کنار فرماندهان سپاه پاسداران، وارد صحنه تبلیغات انتخاباتی شده است.»

سعید محمد، ۵۳ ساله و متولد تهران است که همکاری با سپاه را ۱۹سالگی آغاز کرده است. او پیش از فرماندهی قرارگاه خاتم، مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) بود و در اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ شمسی مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم) را بر عهده داشت.

مدرک تحصیلی او دکترای عمران اعلام شده و درجه نظامی او سرتیپ دوم پاسدار است.

برخی رسانه‌های خارجی از جمله وال استریت ژورنال و فارن پالیسی در یک سال اخیر مقاله‌هایی را در ارتباط با سعید محمد منتشر کردند. وال استریت ژورنال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، از نقش سعید محمد در ارتباط با پیشرفت پروژه‌های اقتصادی و نفتی جمهوری اسلامی نوشت.

فارن پالیسی نیز او را یکی از نیروهای جوان و معتقد به ایدئولوژی انقلابی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده بود. خامنه‌ای می‌‌گوید به دنبال دولت «جوان حزب‌اللهی» است.

البته سعید محمد تنها نظامی حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نیست. حسین دهقان، مشاور نظامی خامنه‌ای پیش‌تر حضور خود را به طور رسمی اعلام کرده بود.