حمله به ظهران؛ واکنشی به پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲ در نزدیکی ایران؟

حضور گسترده جنگنده‌های نیروهای هوایی اسرائیل، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در کنار یکدیگر

 پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا برفراز خاورمیانه و  اسکورت آنها توسط چهار فروند جنگنده برتری هوایی اف-۱۵آ باز از اسکادران ۱۳۳ نیروی هوایی اسرائیل-(عکس از نیروی دفاعی اسرائیل)

حدود ساعت ۲۰:۱۵ یکشنبه شب به وقت محلی در ظهران (تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۱ برابر با ۱۷ اسفند ۱۳۹۹) یک پهپاد انتحاری که شبه نظامیان حوثی آن را متعلق به خود می‌دانند، به محلی نامشخص در منطقه‌ای واقع در نزدیکی شهر الخبر در شرق عربستان سعودی و واقع در ۲۵ کیلومتری غرب بحرین به زمین برخورد کرد. پیش از آن حملات دیگری از سوی شبه نظامیان حوثی علیه اهدافی شامل پالایشگاه آرامکو در استان‌های عسیر و جیزان صورت گرفته بود.  

تصاویر موجود در فضای مجازی نشان‌دهنده برخورد پهپاد انتحاری به نقطه‌ای در نزدیکی و یا داخل محوطه پایگاه هوایی سلطان عبدالله عزیز نیروی هوایی سلطنتی سعودی در ظهران است که به سبب برخورد آن دودی به هوا برخاسته که در این تصاویر دیده می‌شود. (تصاویر از فضای مجازی)

 

تصاویر موجود در فضای مجازی محل تقریبی برخورد پهپاد را درون یا در نزدیکی پایگاه هوایی شاهزاده سلطان یا ظهران نشان می‌دهد. پایگاهی که محل استقرار ۱۳۲ فروند از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نیروی هوایی عربستان شامل ۱۰۹ فروند جنگنده بمب افکن‌های ضربتی تورنادو آی. دی. اِس (Tornado IDS) و اف-۱۵اِس (F-15S) از اسکادران‌های ۷، ۷۵، ۸۳ و ۹۲ و همچنین ۲۳ فروند جنگنده برتری هوایی اف-۱۵سی و دی اسکادران ۱۳ نیروی هوایی سلطنتی سعودی است.

انتخاب این پایگاه جهت حمله موشکی به آن و همچنین زمان این حمله به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی با پرواز دو فروند بمب‌افکن سنگین بی-۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا در صبح یکشنبه برفراز عربستان سعودی و خلیج فارس داشته باشد. پروازی در راستای رساندن پیامی آشکار برای رژیم تهران از سوی ایالات متحده آمریکا مبنی بر تعهد این کشور در حمایت نظامی از متحدین منطقه‌ای خود چون عربستان سعودی در برابر اقدامات تهاجمی رژیم جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران آن و شبه نظامیان وابسته به آن‌. پیش‌تر، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، جو بایدن، فرمان توقف این پروازها را در راستای نشان دادن حسن نیت حکومتش به رژیم تهران داده بود، اقدامی که نتیجه عکس داشته و سبب افزایش حملات موشکی و پهپادی شبه نظامیان حوثی و عراقی به اهداف نظامی آمریکایی در خاک عراق و همچنین تاسیسات نظامی، نفتی و شهری عربستان سعودی شد.

 پرواز دو فروند بمب‌افکن سنگین بی-۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا متعلق به اسکادران ۶۹ بمب‌افکن از پایگاه هوایی مینوت (Minot) واقع در ایالت داکوتای شمالی به خاورمیانه، برای مقامات رژیم جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه نگران‌کننده بود. بخصوص پس از آنکه برخلاف شش نوبت گذشته که این نوع از بمب‌افکن‌ها در چهار ماه گذشته در نزدیکی حریم هوایی ایران پرواز کردند، جنگنده‌های برتری هوایی اف-۱۵آ "باز" (F-15A Baaz) نیروی هوایی اسرائیل نیز به اسکورت آنها در حریم هوایی این کشور و شرق دریای مدیترانه پرداختند که می‌تواند نمادی برای همکاری نیروی هوایی دو کشور در هرگونه اقدام نظامی علیه سپاه پاسداران و شبه نظامیان آن باشد.

نگرانی به‌وجود آمده برای مقامات جمهوری اسلامی ممکن است سبب شده باشد تا شبه نظامیان نیابتی آنها در پاسخ به این پرواز، به پایگاه هوایی ظهران، جایی که نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصور می‌کند هنوز مورد استفاده نیروی هوایی آمریکا است، حمله کرده باشند.

سخنگوی شبه نظامیان حوثی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران مدعی شده است حمله به منطقه دمام در شرق عربستان سعودی جایی که پایگاه هوایی ظهران واقع شده است، با استفاده از پهپادهای انتحاری و موشکهای بالستیک صورت گرفته است. بر اساس ادعای آنها در حملات به جیزان و عسیر از پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از نوع بدر، قاصف۲کِی و صماد-۳ استفاده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باید به این نکته توجه داشت که دقایقی پیش از برخورد پهپاد یا موشک مورد نظر به هدف خود در نزدیکی یا احتمالا داخل محوطه پایگاه هوایی شاهزاده سلطان، نیروهای نظامی از آمدن آن مطلع شده بودند. این احتمال وجود دارد که اگر این حمله از خاک یمن صورت گرفته باشد، پهپاد مورد نظر توسط سایت‌های راداری هشدار زودهنگام نیروی پدافند هوایی سلطنتی سعودی واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی وادی الدواسِر و یا سایت راداری الشورشه در جنوب عربستان سعودی و همچنین سایت راداری واقع در جنوب پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در نزدیکی الخرج شناسایی شده باشند. اگر هم این پهپاد یا پهپادها از خاک عراق به پرواز در آمده باشند، کار شناسایی آنها توسط سایت راداری السلمانیه در ۱۱۰ کیلومتری جنوب کویت انجام شده است.

پایگاه ظهران یکی از مهمترین پایگاه‌های نیروی هوایی سلطنتی سعودی است که همانطور در بالا ذکر شد ۱۳۴ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن ضربتی و برتری هوایی در آن مستقر هستند. این جنگنده‌ها علاوه بر آنکه مورد استفاده چهار اسکادران شکاری این نیرو مستقر در این پایگاه هستند، شماری نیز جهت آموزش خلبانان و افسران کاربر تسلیحات این هواپیماها در خدمت مدرسه آموزش خلبانان جنگنده در این پایگاه هوایی قرار دارند.

 با توجه به آنکه پیش از برخورد پهپاد به پایگاه هوایی ظهران، شب گذشته نیروهای مستقر در پایگاه از دقایقی قبل از آن مطلع بودند، لذا ممکن است شماری از هواپیماها را از زیر سایه‌بان‌های محل پارکشان خارج و به مناطقی از پایگاه که به‌طور قطع به سامانه ناوبری پهپاد مختصاتشان وارد نشده است، منتقل کرده‌ باشند.

با توجه به آنکه سرعت پهپادهای انتحاری بسیار کم است، شناسایی آنها در جریان حملات صورت گرفته در مسیرهای طولانی وقت کافی را به پرسنل یک پایگاه هوایی می‌دهد تا هواپیماها را از مناطقی که ممکن است مورد اصابت پهپادها واقع شوند، دور کنند. 

پیامی که شبه‌نظامیان وابسته به رژیم تهران از این حمله به جهان مخابره کردند چیست؟

به نظر می‌رسد تعهد آمریکا به تامین امنیت عربستان سعودی حتی در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن و تصمیم دولت وی مبنی به از سر‌گرفتن پرواز هواپیماهای بمب‌افکن راهبردی بی-۵۲اِچ هرکدام مجهز به دوازده موشک کروز اِی جی اِم-۱۸۵بی (AGM-158B) برای مقامات جمهوری اسلامی نگران‌کننده بود، بخصوص پس از آنکه در جریان پرواز یکشنبه، نه تنها فقط جنگنده‌های اف-۱۵ئی و اف-۱۶سی نیروی هوایی آمریکا در کنار جنگنده بمب افکن‌های ضربتی اف-۱۵اِس آ (F-15SA) نیروی هوایی سلطنتی سعودی به پرواز درآمده از پایگاه ظهران آنها را اسکورت کردند، بلکه دو فروند جنگنده تایفون اِف‌جی‌آر۴ نیروی هوایی سلطنتنی انگلستان از پایگاه هوایی آکروتیری در قبرس و چهار فروند جنگنده برتری هوایی اف-۱۵آ باز (F-15A Baaz) از اسکادران ۱۳۳ نیروی هوایی اسرائیل مستقر در پایگاه هوایی تل نوف (Tel Nof) آنها را اسکورت کردند.

این حضور گسترده جنگنده‌های نیروهای هوایی اسرائیل، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در کنار یکدیگر جهت همراهی با بمب افکن‌های بی-۵۲اِچ به پرواز درآمده بر فراز عربستان سعودی و خلیج فارس در جریان یک گشت هوایی پنج ساعته در قالب یک ماموریت ۳۶ ساعته بدون توقف از مبداء پایگاه هوایی مینوت و به مقصد همین پایگاه، برای مقامات رژیم جمهوری اسلامی نگران کننده بوده است. این اقدام  می‌تواند این پیام را به آنها برساند که این کشورها آماده هستند تا در راستای مقابله با اقدامات تهاجمی سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش در عراق، عملیات مشترک نظامی (مشابه با آن‌چیزی که در دی ماه سال ۱۳۶۹ باعث شکست ماشین جنگی صدام و عقب راندن ارتش عراق از کویت اشغالی شد)، انجام دهند. اقدام تهاجمی و حمله پهپادی به پایگاه ظهران و سایر مناطق عربستان سعودی از سوی شبه نظامیان حوثی، نشان‌دهنده این نگرانی است. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه