تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران در ۱۴ شهر ایران 

اعتراض‌ها به ضرب و شتم تعدادی منجر شده است و گفته می‌شود دست‌کم ۳ تن از تظاهرات‌کنندگان در تهران بازداشت شده‌اند 

شهرهای مختلف کشور در هفته‌های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی متعدد شهروندانی بوده است که به دلیل مشکلات معیشتی و صنفی اقدام به تجمع کرده‌اند- عکس از شبکه‌های اجتماعی

روز یکشنبه تعدادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در اعتراض به وضعیت معیشت خود، تجمعاتی در ۱۴ شهر ایران برگزار کردند. این اعتراض‌ها به ضرب و شتم تعدادی منجر شده و گفته می‌شود دست‌کم ۳ تن از تظاهرات‌کنندگان در تهران بازداشت شده‌اند. 

به گزارش پایگاه خبری حقوق بشری هرانا، همزمان با اعتراض سراسری بازنشستگان در کشور، تجمعی نیز با حضور کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران برگزاری شده‌ است. اعتراضات تهران با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده‌ است و دست‌کم ۳ شهروند به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. بازداشت یکی از این شهروندان همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در شهرهای کرمان، شیراز، شوش، مشهد، تبریز، رشت، اصفهان، شوشتر، یزد، ایلام، خرم آباد، قزوین، کرج، کرمانشاه، اهواز، شاهرود، ارومیه، بهشهر و اراک نیز دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش پایگاه خبری هرانا، معترضان در مقابل اداره کل تامین اجتماعی شهرهای خود، با سر دادن شعارهایی از قبیل «وعده وعید کافیه سفره ما خالیه» و همخوانی ترانه «همراه شو عزیز»، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. 

خبرگزاری‌های داخل ایران گزارش دادند که برخی از مطالبات این شهروندان، افزایش مستمری‌های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال، و نیز محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبات متناسب‌سازی بوده ‌است که در قالب بیانیه این تجمع اعتراضی بیان شده‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعی از بازرسان آرد و نان شهرستان ارومیه نیز روز یکشنبه در اعتراض به معوقات مزدی خود، در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شهرهای مختلف کشور در هفته‌های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی متعدد شهروندانی بوده است که به دلیل مشکلات معیشتی و صنفی اقدام به تجمع کرده‌اند و این چندمین تجمع اعتراضی از سوی بازنشستگان، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کارگران و معلمان در شهرهای ایران است که نسبت به شرایط سخت معیشتی خود اعتراض دارند. 

مشکلات اقتصادی و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، از جمله دلایلی است که دولت را نسبت به اجرای تعهدات خود ناتوان کرده است.

پیش‌تر فرشید یزدانی، دبیر سابق شورای برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی، با هشدار در خصوص افزایش تعهدات صندوق‌ها و عملکرد غیراصولی آن‌ها، تأکید کرده بود: «اگر دولت از منابع بودجه، کسری صندوق‌ها را تأمین نکند، این صندوق‌ها همه ورشکسته هستند و در خصوص صندوق بازنشستگی باتوجه ‌به این ‌که دولت نقش کارفرمایی دارد، این صندوق سرپا مانده است. در غیر این صورت، اگر حمایت‌های دولتی نباشد تقریباً می‌توان گفت این صندوق ورشکسته است.»

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه کالاهای مصرفی طی یک سال گذشته، ۴۶.۲ درصد افزایش ‌یافته است. حتی قیمت مواد غذایی نزدیک به ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

درحالی‌که دولت مدعی شده است که وضع اقتصادی در حال بهتر شدن است، اما بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور خط فقر در جامعه را برای خانوار ۴نفره حدود ۱۰ میلیون تومان دانسته است.