وزیر دفاع آمریکا: برای محافظت از منافع خود در عراق هر کاری لازم باشد می‌کنیم

«در زمان و مکانی که خودمان انتخاب کنیم، حمله خواهیم کرد»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید کشورش «هر کاری که لازم باشد» برای دفاع از منافع خود در عراق خواهد کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت از عراق می‌خواهد که هر چه زودتر در باره حمله راکتی به پایگاه هوایی عین‌الاسد تحقیق کند و عاملان آن را شناسایی کند.

آقای آستین گفت: «اگر فکر کنیم لازم است، در زمان و مکانی که خودمان انتخاب کنیم، حمله خواهیم کرد. ما حق محافظت از نیروهای‌مان را محفوظ نگه می‌داریم.»

او افزود اگر – یا زمانی – که ایالات متحده دست به حمله بزند، ایران باید خودش نتیجه‌گیری کند که دلیلش چه بوده.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به حمله موشکی به پایگاه عین الاسد گفت: «چنین حملاتی قابل توجیه نیست و توسط گروه‌هایی انجام می‌شود که هیچ گونه وابستگی واقعی به عراق ندارند. حملاتی که پایگاه‌های نظامی عراق را هدف قرار می‌دهند تحت هیچ عنوان و یا نامی نمی توان توجیه کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در مورد حمله راکتی امروز به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق گفت، ما هنوز در حال ارزیابی اثرات این حمله هستیم، از جمله مشخص کردن دقیق این که چه کسی مسئولیت آن را بر عهده داشته است.

او در نشستی خبری  گفت: «ما به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای ائتلاف و آمریکا به نحوی حساب شده، متناسب و کاملا تحت اختیارات قانونی خود پاسخ دادیم. چنین پاسخی، الگوی ما در آینده خواهد بود.»

خانم ساکی افزود: «اگر تشخیص دهیم که نیاز به پاسخ دادن است، در زمان مناسب و روشی که مناسب می‌دانیم دوباره اقدام خواهیم کرد ... آنچه انجام نخواهیم داد این است که به صورت شتاب زده و ناآگاهانه اقدام کنیم، تا بهانه‌ای برای دشمنان جهت تشدید تنش نشود.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در بیاینه‌ای گفت که نشانه‌های اولیه حاکی است ۱۰ راکت از سمت شرق به پایگاه شلیک شد، که هنوز گزارشی در مورد صدمه دیدن نیروهای آمریکایی دریافت نکرده‌ایم و یک پیمانکار غیرنظامی در حالی که پناه گرفته بود دچار حمله قلبی شد و اندکی بعد درگذشت. جان کربی با بیان این که نیروهای عراقی در محل حاضر هستند و تحقیقات را آغاز کرده‌اند، گفت: «در این مقطع نمی‌توانیم حمله را به کسی یا گروهی نسبت بدهیم و تصویر کاملی از وسعت خسارت‌های وارده نداریم. آماده هستیم و در جریان تحقیقات هر وقت نیاز باشد به شرکای عراقی مان کمک می‌کنیم.»